Dobry klub fitness

Jak wybrać klub fitness?

Zimą można uparcie przedzierać się przez zaspy wśród zamieci na „góralu” lub próbować kręcić na rolce w strumieniach potu, albo też wybrać się do klubu fitness, gdzie w miłej atmosferze, o wiele przyjemniej i szybciej, uda się skrócić dystans dzielący nas od wiosny.

Studio fitness? Po co?

Jeśli ktoś kojarzy studio fitness z miejscem, w którym uprawia się wyłącznie aerobik, jest w błędzie, bowiem nowoczesne obiekty tego typu oferują dużo więcej. Są połączeniem miejsca ćwiczeń i regeneracji organizmu, gdzie obok hantli i skakanek znajdzie się leżanka masażysty i sauna, a po treningach czy zabiegach – barek. Ruch wśród sobie podobnych, szczególnie w wariantach koedukacyjnych, ma ożywcze działanie na duszę, nie mówiąc już o ciele. Wspólne wykonywanie „brzuszków” czy obwodów z ćwiczeniami siłowymi na przyrządach, spining w rytm muzyki – to jest to! Trening jest przy tym tylko jedną z czynności, na jakiej możemy skorzystać w porządnym studio. Nie mniej ważna jest regeneracja, tak istotna po zakończonym kolarskim sezonie. W wielu klubach zaoferowane nam zostaną specjalne programy, służące np. wzmacnianiu kręgosłupa, nieznośnie maltretowanego na rowerze. Będziemy mogli pójść do sauny, by wzmocnić układ odpornościowy, a na deser – masaż.

Jasno określone cele

Choć wszechstronność dobrze wyposażonych klubów oszałamia, od razu wypada wiedzieć, po co się tam idzie. Pod uwagę powinniśmy wziąć przede wszystkim dwa cele – z jednej strony będzie to trening wytrzymałościowy, z drugiej wyrównywanie niedostatków. Chodzi tu przy tym nie tylko o typowo kolarskie kręcenie pedałami na rowerze stacjonarnym (spining), ale też o wzmocnienie tych grup mięśni, które podczas jazdy są zaniedbywane. U kolarzy to przede wszystkim mięśnie pleców, ramion i karku. Kolejna sprawa, często pomijana w trakcie sezonu, to poprawianie mobilności. Ze względu na specyficzną pozycję zajmowaną na rowerze część mięśni ulega skracaniu, warto więc nad nimi popracować, by uzyskać maksimum sprawności.

Fachowcy

Zanim jednak oddamy się wszystkim przyjemnościom, powinniśmy pamiętać o istocie sprawy, czyli właściwej opiece. Instruktor w klubie ma za zadanie nie tylko pomóc w razie problemów ze sprzętem, ale powinien też świadomie kierować ćwiczeniami. Oznacza to mniej więcej tyle, że już na początku musi określić poziom wytrenowania i dostosować program do ćwiczącego. Źle dobrany zestaw może nie tylko zniechęcić do dalszego wysiłku (gigantyczne zakwasy), ale doprowadzić do problemów zdrowotnych. Jednym słowem instruktor powinien być fachowcem, posiadającym wiedzę zarówno z dziedziny fizjologii, jak i medycyny.

Sprzęt

Liczy się nie ilość, lecz jakość. Nawet jeśli klub dysponuje imponującym parkiem maszynowym, o wiele istotniejszy jest sensowny dobór urządzeń. Oczywiście przyjemniej ćwiczy się na firmowym, nowym sprzęcie, ale w gruncie rzeczy wystarczy, by był on po prostu sprawny i dobrze utrzymany. W związku z tym, że większość ćwiczeń fitnessowych, z tych interesujących kolarzy, dotyczy tzw. treningu „cardio”, czyli zmuszającego serce do podwyższonego wysiłku, konieczne jest minimum wyposażenia, które składa się z: roweru stacjonarnego, bieżni, ruchomych schodów, wiosła. W przypadku ćwiczeń z ciężarami wystarczą dwa ich rodzaje, czyli sztangi i hantle. Istotna jest również swoboda w regulacji obciążeń.

Atmosfera

Ostatnia sprawa, którą powinniśmy wymienić na początku, czyli atmosfera w klubie… I nie chodzi nam o działającą klimatyzację. Człowiek, który trafi tam po raz pierwszy, może czuć się dziwnie wśród stałych bywalców. Istotne jest zachowanie nie tylko personelu, ale i innych ćwiczących. Oczywiście, pożądane byłoby zebranie się w jednym miejscu grupki kolarzy, ale nie zawsze jest to możliwe. Nowicjusz może być przerażony tym, że nie jest w stanie powtarzać ruchów tak płynnie wykonywanych przez innych. W tym momencie istotna staje się rola prowadzącego. Co ciekawe, często zdarza się, że ktoś, kto przedtem był zaprzysiężonym wrogiem wszelkich ćwiczeń, poza pedałowaniem, po kilku wizytach w dobrym klubie zupełnie zmienia poglądy. Nagle nabiera ochoty do ćwiczenia w grupie i odnajduje przyjemność nawet w… aerobiku. Spróbujcie, może przydaży się to także wam.

Testujemy klub fitness

Lista pytań, które ułatwią wybór odpowiedniego miejsca. 1. Godziny otwarcia Czy o pasującej mi godzinie są wolne miejsca, czy też będę musiał przeciskać się w tłumie? 2. Poziomy Czy dostępne są kursy dla osób o różnym poziomie wytrenowania, np. Tae-Bo czy aerobik? 3. Trener Jakie kwalifikacje ma trener? Udziela indywidualnych porad, czy też zajmuje się wyłącznie całą grupą? 4. Atmosfera Kto ćwiczy? Czy znajdę pasującą grupę, także wiekową? 5. Sprzęt Jaki jest wyposażenie klubu? W jakim stanie są urządzenia? 6. Zaplecze Czy dostępne są miejsca do przebrania się, prysznice, sauna, masaż, solarium? 7. Płatności Czy można wykupić pakiet różnorodnych zajęć? Co obejmuje? Czy jest ograniczony czasowo? Czy zajęcia da się wykupić oddzielnie? 8. Kolarze Czy klub ma w ofercie specjalne programy dla kolarzy? Czy możliwe są modyfikacje już istniejących?

top 3

Filmy

Wybór redakcji

comments powered by Disqus

Informuj mnie o nowych artykułach