Mavic Crossmax 29

Mavic planował prezentację kół Crossmax SLR 29 w wersji 2012 już zeszłego lata. Niestety, jak sami Francuzi przyznają, pierwsze wersje 29-calowych Crossmaxów cierpiały na niedostatki sztywności i wytrzymałości, stąd ich prezentacja została przesunięta aż do teraz
Jak twierdzą inżynierowie z Mavica, wzrost średnicy koła powoduje spadek sztywności w trzech kierunkach, stąd koło o średnicy 29 cali może wykazywać 39-procentowy spadek sztywności w stosunku do koła 26-calowego o identycznej konstrukcji. Co więcej, 29-ki generują większy o 40% moment bezwładnosci, a szprychy poddawane są większym obciążeniom. Mavic próbował różnych konfiguracji. Koła o 24 szprychach były wystarczająco sztywne, jednak znacznie wzrastała ich masa. Rozwiązaniem okazało się zastosowanie 20 szprych o większej średnicy. Sztywność wzrosła znacznie, kosztem jedynie minimalnego wzrostu masy. Pojawił się jednak problem pękania obręczy. Aby problem rozwiązać, Francuzi postanowili zwiększyć grubość ścian obręczy o 0,6 mm. Tak niewiele wystarczyło, aby zapobiec powstawaniu pęknięć (wzrost masy jest niezauważalny). Dodatkowo, aby zwiększyć sztywność i zaoszczędzić kilka gramów, dodano frezowanie ISM 3D znane z wersji 26-calowej oraz zmodyfikowano płaskie szprychy Zicral. Mavic podaje, że nowe 29-calowe SLR-y będą ważyły 1620 g (755 g przednia, 865 g tylna). Piasty przystosowane są do współpracy ze wszystkimi standardami osi: przód 9/15 i tył 9/12 x 135/14 (adaptery w zestawie). Przewidziano także wersję dla widelca Lefty.


W przypadku Crossmaxów ST powiększenie ich średnicy do 29 cali nie wymagało takich nakładów jak w przypadku SLR. Tutaj priorytetem była przede wszystkim wytrzymałość a nie niska masa. Zastosowano identyczne piasty jak w SLR, obręcze nie mają już frezowania ISM 3D, a szprychy Zicral mają okrągły przekrój (24 w przednim kole, 20 w tylnym). Masa zestawu to 1710 g (825 g przednia, 885 g tylna). Piasty współpracują ze standardami osi jak SLR, z tym że w przypadku SL istnieje dodatkowo możliwość stosowania 20-milimetrowej osi w kole przednim. Standardowo SL przystosowane są do 15-milimetrowej osi przedniej. Kolejną 29-calową nowością od Francuzów jest model Crossride. Zestaw waży 2020 g, a koła zbudowane są w oparciu o wzmocnione obręcze i standardowe szprychy. W tylnej piaście zastosowano system TS-2 z dwiema zapadkami (SLR i SL wykorzystuje system TS-4 o czterech zapadkach).

top 3

Filmy

Wybór redakcji

comments powered by Disqus

Informuj mnie o nowych artykułach