Napięte postronki sprężyn

Test porównawczy pedałów zatrzaskowych XC do 350 zł
Zebraliśmy do testu pedały przeznaczone do XC, oferowane przez najpopularniejszych producentów. Chociaż wszystkie pełnią jedną, prostą funkcję, czasami różnią się znacznie pod względem konstrukcji. Sprawdziliśmy, jak poszczególne z nich sprawdzają się w terenie. Aby ułatwić sobie porównanie pedałów, ograniczyliśmy się do przedziału cenowego – nie więcej niż 350 złotych. Dość długo zastanawialiśmy się, które cechy brać pod uwagę przy ocenie. Ostatecznie przyjęliśmy pięć podstawowych kryteriów. Budowa
Pod tym hasłem zebraliśmy kilka cech związanych z trwałością, wykończeniem i wygodą użytkowania. Przyznawaliśmy punkty za jakość użytych materiałów, ale także rodzaj łożysk, sposób mocowania do korby oraz łatwość serwisowania. Oczywiście, braliśmy pod uwagę masę oraz odległość osi pedału od podeszwy buta – im mniejsza, tym więcej punktów. Mniejsza odległość jest korzystna ze względu na efektywność pedałowania. Łatwość wpięcia i kontrola wypięcia
W dobre zatrzaski wpinamy się intuicyjnie i bez wysiłku. Wypięcie też powinno następować lekko, ale nie może być zbyt łatwe, by uniknąć niekontrolowanych desantów z roweru. Zatrzaski dzielą się na te, w których opór przy wpinaniu i wypinaniu jest proporcjonalny (jak np. Shimano, gdzie im mocniej naciągniemy sprężynę, tym pewniej połączymy blok z pedałem, ale będziemy używać większej siły do wpięcia) oraz takie, w których te parametry są od siebie niezależne (siła sprężyny jest niewielka, więc wpinamy się z łatwością, ale żeby się wypiąć, trzeba wykonać duży ruch piętą, np. Crank Brothers). Interesował nas również zakres regulacji siły potrzebnej do połączenia i rozłączenia się z rowerem. Luz roboczy
Wielu rowerzystów, kręcąc korbami, zmienia nieznacznie pozycję stopy względem pedału, co w przypadku sztywnego połączenia z butem powoduje niepotrzebne nadwerężanie stawów. Luz eliminuje ten problem, jest więc jak najbardziej pożądany.
W zależności od konstrukcji pedałów swobodny ruch stopy może być całkowicie luźny lub wiązać się z lekkim napinaniem sprężyny zatrzasku. Ten pierwszy jest najzdrowszy dla kolan, ten drugi daje lepszą kontrolę nad wypięciem (stopniowo napinająca się sprężyna sygnalizuje zbliżające się otwarcie zatrzasku). Odporność na błoto
Nawet najlepiej działający na sucho pedał traci wartość dla zawodnika XC, jeśli po przejściu kilkunastu metrów w błocie przestaje działać. Cecha ta jest szczególnie istotna dla osób jeżdżących cały sezon. Zasadniczą częścią testu była jazda próbna. Sprawdzaliśmy ergonomię pedałów i ich działanie w błocie, bo to nas w całym teście najbardziej interesowało. Pozostałe parametry zbadaliśmy już w przyjemniejszych warunkach. Zapraszamy do przestudiowania ostatecznych wyników testu. Słowa: Borys Aleksy
Zdjęcia: Łukasz Szrubkowski
Pedały ocenialiśmy wg szkolnej skali od 1 do 6. Stopnie wystawione modelom oraz nasze typy Econo i Power znajdziecie w MR 10/2008. BBB BPD-11 Mountaingo
Dystrybutor: Harfa-Harryson,
tel. 071 324 69 63, harfa-harryson.com.pl
Cena: 189 zł Masa (z blokami): 340 g
Typ łożysk: kulkowe (kartridż)
Wysokość punktu podparcia: 15,5 mm
Zakres regulacji: napięcie sprężyny
BBB są ładnie wykonane i mają szeroki zakres regulacji, ale niewielki zakres ruchu stopy może być zmorą osób o wrażliwych stawach. Ritchey Comp V4 Mountain
Dystrybutor: Matuszewski, tel. 071 321 47 58, fhm.pl
Cena: 135 zł Masa (z blokami): 420 g
Typ łożysk: kulkowe
Wysokość punktu podparcia: 17 mm
Zakres regulacji: napięcie sprężyny
Pedały Ritcheya bardzo dobrze działają, a niewielka siła potrzebna do wypięcia sprawia, że będą świetne dla początkujących. Niestety, jakość łożyska jest słaba. Shimano XTR
R&P Pawlak, tel. 061 87 87 335, rp-pawlak.pl
Cena: 302 zł Masa (z blokami): 360 g
Typ łożysk: kulkowe (regulowane konusy)
Wysokość punktu podparcia: 17 mm
Zakres regulacji: napięcie sprężyny
Najwyższy model pedałów Shimano zasłużenie zbiera pochwały za sprawą dopracowanej konstrukcji i wzorowego wykończenia. Shimano XT
R&P Pawlak, tel. 061 87 87 335, rp-pawlak.pl
Cena: 183 zł Masa (z blokami): 380 g
Typ łożysk: kulkowe (regulowane konusy)
Wysokość punktu podparcia: 17 mm
Zakres regulacji: napięcie sprężyny
Minimalnie wyższa masa niż w przypadu XTR, niższa cena, a zalety ciągle te same. Ponadprzeciętna trwałość. Shimano M540
R&P Pawlak, tel. 061 87 87 335, rp-pawlak.pl
Cena: 125 zł Masa (z blokami): 400 g
Typ łożysk: kulkowe (regulowane konusy)
Wysokość punktu podparcia: 17 mm
Zakres regulacji: napięcie sprężyny
Konstrukcyjnie niemal identyczne z modelami wyczynowymi Shimano, różnica w masie wynika tylko z użycia innych materiałów. Jakość działania nadal na wysokim poziomie. Shimano M520
R&P Pawlak, tel. 061 87 87 335, rp-pawlak.pl
Cena: 78 zł Masa (z blokami): 440 g
Typ łożysk: kulkowe (regulowane konusy)
Wysokość punktu podparcia: 17 mm
Zakres regulacji: napięcie sprężyny
Nasz typ dla początkujących użytkowników. Sprawdzona konstrukcja, akceptowalna masa i bardzo dobra trwałość. Prawdziwy przebój. Crank Brothers Candy SL
Dystrybutor: 7Anna, tel. 058 520 18 04, 7anna.com.pl
Cena: 329 zł Masa (z blokami): 340 g
Typ łożysk: kulkowe (kartridż) i ślizgowe
Wysokość punktu podparcia: 16 mm
Zakres regulacji: dwie wartości kąta wypięcia
Jeśli ktoś boi się nagich prętów Egg Beaterów, Candy będzie dobrą propozycją. Ramka ułatwia trwafienie w pedały, odporność na zabrudzenia identycznie wzorowa. Crank Brothers Egg Beater C
Dystrybutor: 7Anna, tel. 058 520 18 04, 7anna.com.pl
Cena: 259 zł Masa (z blokami): 320 g
Typ łożysk: kulkowe (kartridż) i ślizgowe
Wysokość punktu podparcia: 16 mm
Zakres regulacji: dwie wartości kąta wypięcia
Egg Beatery mają tylko jedną wadę, duży zakres ruchu stopy może stresować początkujących, utrudniając rozłączenie się z rowerem. Look Quartz
Dystrybutor: Poręba, tel. 012 264 90 24, poreba.carrer.pl
Cena: 225 zł Masa (z blokami): 300 g
Typ łożysk: kulkowe (kartridż)
Wysokość punktu podparcia: 30 mm
Zakres regulacji: brak
Konstrukcja zbliżona do klasycznych Egg Beaterów, ale z kompozytową ramką jak w Candy SL, za to lżjesza. Udany debiut. Time Roc Atac S
Dystrybutor: Poręba, tel. 012 264 90 24, poreba.carrer.pl
Cena: 290 zł Masa (z blokami): 400 g
Typ łożysk: kulkowe (kartridż)
Wysokość punktu podparcia: 18,5 mm
Zakres regulacji: napięcie sprężyny (dwa położenia)
Odchudzony wariant klasycznych pedałów Time nic ze stracił ze swojej jakości, za to stał się lżejszy. Dzięki luzowi tradycyjnie świetnie chroni kolana!

top 3

Czytaj więcej

10 dni do Pucharu Świata w kolarstwie torowym Pruszków 2017

Czytaj więcej
Czytaj więcej

Przełaje – Masłońskie – galeria zdjęć

Czytaj więcej

Filmy

Wybór redakcji

comments powered by Disqus

Informuj mnie o nowych artykułach