Przegląd przedsezonowy

Zanim na dobre zacznie się sezon, warto upewnić się, że sprzęt jest do niego w pełni gotowy. W tym numerze pokażę wam, jak powinien wyglądać przegląd roweru, pozwalający uniknąć przykrych niespodzianek.

Zdjęcia: Hanna Tomasiewicz

Niezależnie, czy wasz rower spędził zimę, aktywnie nawijając treningowe kilometry, czy dopiero obudził się z letargu, koniecznie zafundujcie mu solidne mycie.  Praca nad czystym rowerem będzie zdecydowanie łatwiejsza i przyjemniejsza. Warto przy okazji przejrzeć dokładnie całą konstrukcję w poszukiwaniu ewentualnych pęknięć lub deformacji – bezpieczeństwo przede wszystkim!

Dokładne mycie pozwala wykryć większość ewentualnych nieprawidłowości. Aby jednak dokładnie sprawdzić stan wszystkich ważnych części, nie obędzie się bez wykręcenia kilku śrubek i zajrzenia w trudniej dostępne miejsca. Oto lista elementów, które przed rozpoczęciem sezonu należy obowiązkowo sprawdzić.

Potrzebne narzędzia:

  1. akcesoria do mycia
  2. klucze imbusowe
  3. przyrząd do pomiaru zużycia łańcucha
  4. klucz do suportu
  5. śrubokręt do regulacji przerzutek
  6. smar stały
  7. smar do łańcucha

warsztat_przeglad_przedsezonowy1
warsztat_przeglad_przedsezonowy1_

1. Kontrolę rozpoczynamy od napędu. Mierzymy rozciągnięcie łańcucha, sprawdzamy uzębienie kasety i korby – wygięte ząbki prostujemy, a zużyte elementy wymieniamy. Gdy wszystko jest tip-top, kończymy ten etap smarowaniem łańcucha.

warsztat_przeglad_przedsezonowy2
2. Regulujemy przerzutki i sprawdzamy stan okablowania. Jeśli pancerze lub linki są pordzewiałe lub działają opornie – wymieniamy je. Warto sprawdzić również czy hak przerzutki jest prosty – ma to ogromny wpływ na jakość zmiany biegów.

warsztat_przeglad_przedsezonowy3

3. Kolejnym etapem jest sprawdzenie stanu kół i ogumienia. Szukamy pęknięć, wgnieceń lub urwanych szprych. Jeśli opony są spękane lub sparciałe – wymieniamy je. Jeśli koło wymaga centrowania, warto zlecić je serwisowi, który przy okazji wyrówna naciąg szprych. Przyglądamy się też piastom, szukając ewentualnych luzów i sprawdzając, czy nie wymagają czyszczenia i smarowania.


warsztat_przeglad_przedsezonowy4
warsztat_przeglad_przedsezonowy4_

4. Demontujemy korby i suport. Po zimie w mufie często zalega jeszcze listopadowa deszczówka. Po wyczyszczeniu całości, jeśli łożyska mają opcję smarowania, aplikujemy świeży smar. Całość montujemy z powrotem, pamiętając o nasmarowaniu gwintów i osi.


warsztat_przeglad_przedsezonowy5
warsztat_przeglad_przedsezonowy5_

5. Serwis sterów warto poprzedzić wysłaniem amortyzatora na przegląd, świeża porcja oleju na pewno ożywi go po zimowym letargu. Demontujemy widelec, a następnie rozkładamy zespół łożysk sterów. Wszystkie elementy czyścimy i smarujemy. Warto rozłożyć elementy w kolejności demontażu, tak by później uniknąć błędów przy składaniu ich z powrotem.


warsztat_przeglad_przedsezonowy6_
warsztat_przeglad_przedsezonowy_new6
warsztat_przeglad_przedsezonowy6__

6. Demontujemy kierownicę z mostka i czyścimy powierzchnie ich styku oraz śrubki. Zapobiegnie to przykrym odgłosom, które większość z nas doprowadzają do szewskiej pasji. Warto zaaplikować odrobinę smaru na gwinty, zapobiegnie to ich ewentualnemu zapieczeniu. Główki śrub powinny pozostać czyste – obecność smaru powoduje przekłamania w wartościach momentu dokręcenia śrub.


warsztat_przeglad_przedsezonowy_777
warsztat_przeglad_przedsezonowy7

7. Przeglądamy cały układ hydrauliczny w naszym rowerze, wyciągamy klocki hamulcowe, sprawdzamy, czy nie ma wycieków, szczególnie w okolicach tłoczków. Przy okazji warto skontrolować stan okładzin hamulcowych – zużyte lub zatłuszczone wymieniamy. Jeśli są w dobrym stanie, warto przetrzeć je papierem ściernym i usunąć z krawędzi zbitą warstwę brudu. Całość montujemy z powrotem i regulujemy.


warsztat_przeglad_przedsezonowy7_
warsztat_przeglad_przedsezonowy8-
warsztat_przeglad_przedsezonowy8

8. Na koniec demontujemy sztycę, a z niej odkręcamy siodełko. Czyścimy dokładnie wszystkie powierzchnie wzajemnego styku elementów. Całość montujemy z powrotem, pamiętając o zaaplikowaniu  smaru na gwinty i sztycę w miejscu styku z ramą.

W kolejnej części dowiesz się, jak wymienić linki pancerzy.

top 3

Czytaj więcej

10 dni do Pucharu Świata w kolarstwie torowym Pruszków 2017

Czytaj więcej
Czytaj więcej

Przełaje – Masłońskie – galeria zdjęć

Czytaj więcej

Filmy

Wybór redakcji

comments powered by Disqus

Informuj mnie o nowych artykułach