Shimano 2012

 Na przedpremierowej prezentacji japońskiego giganta mieliśmy możliwość poznać niemal wszystkie tajniki sprzętu, jaki przygotowano na przyszły sezon. Zanim w kolejnych numerach przeczytacie o sprzęcie wyczynowym, sprawdźcie, co wybraliśmy dla tych, którzy używają rowerów na co dzień. Czeka was seria miłych niespodzianek.

Deore dołącza do czołówki
Dla fanów tej popularnej grupy mamy same dobre wiadomości. Nie dość, że otrzyma po raz pierwszy tryb z 10 zębatkami z tyłu, to dołączy do ekskluzywnej grupy wyposażonej w system Dyna-Sys. Oznacza to nie tylko kompatybilność z napędami SLX, XT (i częściowo XTR), ale też wszystkie zalety wspomnianego rozwiązania, w tym rzadszą konieczność zmiany biegów z przodu dzięki dużej zębatce z tyłu i korbie 42/32/24 z. z przodu. Oczywiście, by zmiany dokonać, trzeba było zmodyfikować większość komponentów zestawu. Nowy jest tryb CS-HG42-10 (11-34 lub 11-36 z.), przerzutka typu Shadow RD-M593-SGS i łańcuch kierunkowy CN-HG54. Grupa sterowana jest nowymi manetkami ze zdejmowanymi wskaźnikami przełożeń i wyposażona w hamulce hydrauliczne M596. Nie wyposażono ich wprawdzie w technologię Ice, obniżającą temperaturę układu, ale kształt dźwigni zapożyczono z XTR-ów.

Acera propozycją budżetową
Na rowerze jeździ się nie tylko w teren, nic więc dziwnego, że sporą popularnościa cieszy się też grupa Acera, którą znajdziemy w prawie każdym typie rowerów użytkowych. Po najnowszej modyfikacji zapewne stanie się to zjawiskiem jeszcze powszechniejszym, bowiem Acera dostała zębatkę tylną z 9 trybami. Przy okazji bardzo zmieniono wygląd całej grupy, która w obu wariantach kolorystycznych, a dostępny będzie zarówno czarny, jak i srebrny, wybitnie przypomina grupy wyższe. Na szczególną uwagę zasługuje przerzutka tylna, która wprawdzie nie ma konstrukcji Shadow, ale spłaszczono ją i w ten sposób jest mniej narażona na uszkodzenia. W ramach Acery znajdziemy różne wersje „cichych” manetek z poprawionym prowadzeniem pancerzy, korb, jak i piast. Grupę można uzupełnić o tarczowe hamulce w wariancie mechanicznym, w tym model BR-M375, o podwyższonej tolerancji ustawienia klocków hamulcowych, znajdują się one dalej od tarcz. Pozwala to użyć ich w tańszych ramach, które bywają mniej precyzyjnie wykonane.

Tiagra prawie jak Dura-Ace
Szosowa Tiagra to kolejna grupa Shimano, która dostanie 10 przełożeń z tyłu, a tym samym zbliży się do zestawów wyczynowych. Postarano się jednak o to, by wyróżniała się nieprzeciętną uniwersalnością. Szeroki wybór zębatek przednich, jak i tylnych, powoduje, że nowa Tiagra będzie ciekawą propozycją dla szerokiej grupy użytkowników. Da się na niej złożyć rower zarówno do trenowania, jak i turystyki, bez kompromisów pod względem jakości przerzucania, także tu znajdziemy łańcuch kierunkowy z serii HG-X. I choć Tiagra pozostanie ostatnią grupą, w której przewody do manetek poprowadzono „na wierzchu” owijki, pod względem urody nie ma się czego wstydzić. Pokrewieństwa z grupami 105, Ultegrą, a nawet Dura-Ace, są wyraźne, wystarczy rzut oka na korby.

Z Ultegrą na przełaje
Wyścigi przełajowe niemal na całym świecie przeżywają renesans, także Shimano będzie miało w swojej ofercie odpowiedni osprzęt. Grupy 105 i Ultegra będą mogły zostać doposażone w specjalne wersje przełajowych korb, przerzutek przednich i hamulców typu cantilever. Korby FC-CX50 i FC-CX70 mają tarcze o wielkości 36 i 46 zębów, pasujące przerzutki łatwo rozpoznać po literach „CX” w nazwie. Nowe hamulce BR-CX50 i BR-CX70 mają konstrukcję o podwyższonej odporności na błoto, jak i zwiększoną siłę hamowania.

top 3

Filmy

Wybór redakcji

comments powered by Disqus

Informuj mnie o nowych artykułach