Shimano Dura Ace 2009

Ze szczytu szosowej hierarchii Shimano władczo spogląda grupa Dura Ace, która w sezonie 2009 pojawi się już jako 7900. Zwyczajowo u Japończyków zmiana cyferek w oznaczeniach to również zmiana w technologii, designie i osiągach. Trzeba przyznać, że zmieniło się niemało i jak zwykle na lepsze.
Shimano już od niemal 10 lat tworzy swoje korby w wydaniu Hollowtech, czyli obrazowo mówiąc, z dziurą w środku. Zwykła odkuwka na zimno, niższa masa, wyższa sztywność, to już znamy. Nowa Dura Ace pokazuje, że również największą zębatkę można wydrążyć. Celem zabiegu jest podniesienie sztywności tego elementu, który, współpracując z nadludzko silnym kolarzem, mógł się deformować lub nawet trwale wyginać. Trudno powiedzieć, czy takie rzeczy dzieją się tylko w laboratoriach Shimano, ale skoro idzie za tym niższa masa, to umownie możemy wypisać usprawiedliwienie. Według informacji prasowych nowy układ korbowy 7900, a więc ramiona, tarcze i wkład, mają być o całe 50 g lżejsze i zarazem o 20% bardziej sztywne od wersji 7800.
Przyszłoroczna Dura Ace w całości ma ważyć 180 g mniej niż jej poprzedniczka, a przeznaczenie nie ograniczy się tylko do wyczynowego kolarstwa szosowego. Firma przyłożyła się do poprawy ergonomii swoich komponentów i teraz Dura Ace będzie z zadowoleniem przyjmowana również przez tych kolarzy, którzy jeżdżą dla przyjemności, ale mają życzenie mieć możliwie najlżejszy osprzęt. Ten slogan jednak pusty nie jest i oznacza nieco przekonstruowane klamki Dual Control. Dźwignie, całe z karbonu, otrzymały bardziej płaski kształt, a konkretnie zwiększono powierzchnię podparcia palców na klamce, da się też regulować jej odległość od kierownicy.
Na odchudzanie wysłano także obie przerzutki. Tylna wskazuje na wadze już tylko 166 g, uzbrojona w karbonowy wózek i kompozytowy korpus w części przedniej. Całkowita pojemność przerzutki skoczyła na poziom 33 zębów, pozwalając na stosowanie trochę większej rozpiętości przełożeń. Przednia przerzutka to już tylko 68 g, szerszy rozstaw ogniw i większa sztywność oraz żywotność mechanizmu. Obie przerzutki mają też zwiększony stosunek skoku manetka – przerzutka. Daje to dokładniejszą zmianę biegów, mniejszą wrażliwość na zabrudzenie, ale oznacza też koniec kompatybilności ze starszymi grupami. Cóż, nie można mieć wszystkiego.
W linii 7900 pojawią się też lżejsze hamulce, łatwiejsze w obsłudze piasty oraz większa rozpiętość kaset wespół z kosmetycznie lżejszym łańcuchem. Nie mówimy Wam jednak wszystkiego, bo Dura Ace w roku 2009 ulegnie pewnemu rozdwojeniu. Shimano w końcu porzuca długoletnie stadium eksperymentalne i wprowadza do produkcji… Ale o tym wkrótce. Możemy tylko zdradzić, że będzie głośno, aż konkurencji w uszach zadzwoni.
Info: bike.shimano.com
Dystrybutor: R&P Pawlak, tel. 061 87 87 335, rp-pawlak.pl

top 3

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej

Filmy

Wybór redakcji

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej
comments powered by Disqus

Informuj mnie o nowych artykułach