SRAM się zbroi!


W odstępie kilku tygodni dotarł do nas szereg informacji na temat bliższych i dalszych planów amerykańskiego koncernu.

Zostały ujawnione nie tylko pierwsze zdjęcia osprzętu MTB na przyszły sezon, ale też nazwa najwyższej grupy szosowej. Pojawiły się zapowiedzi na temat specjalistycznego osprzętu do freeride’u. W hiszpańskiej Maladze odbyła się prezentacja nowego os-przę-tu, stamtąd też pocho-dzą zdjęcia i pierwsze informacje. Oficjalna prezentacja nastąpi 7 kwietnia w USA, na Sea Otter Classic. Należy się wówczas spodziewać również premiery grupy szosowej. Niestety, na do-kła-dne dane techniczne trzeba jeszcze poczekać. Grupa MTB X-9 w przyszły sezon wkroczy zupełnie przeprojektowana. Najważniejsza zmiana to przejęcie niektórych cech prze-rzutki tylnej i manetki z najwyższego zestawu X.0. Manetki Trigger X-9 zostaną wyposażone w tę samą technologię „Zero Loss”, która oznacza błyskawiczną reakcję przerzutki na naciśnięcie dźwi-gni. Dolna dźwignia nie będzie miała absolutnie żadnego lu-zu i od razu będzie ciągnąć linkę. W ten sposób szybka zmiana biegów jest gwarantowana. Poza tym manetka ma być łatwa do rozłożenia, jak też (identycznie jak w X.0) da się ją zamontować po obu stronach dźwigni hamulcowych. Nie sposób także przeoczyć podobieństwa między przerzutką tylną X-9 2007 a X.0. Będzie dysponować tymi samymi cechami, tyle że w miejsce karbonu pojawi się aluminium. Mimo tego SRAM obiecuje, że przerzutka będzie tylko minimalnie cięższa. Co ciekawe, nowy osprzęt w sprzedaży ma się pojawić już na początku jesieni. Jak wspomnieliśmy, w kwietniu będzie miała też premie-rę kompletna grupa szosowa SRAM. Dziś już jednak wiadomo, jak będzie się nazywać. Amerykanie wybrali dla niej wielce wymowną nazwę „Force”, czyli „moc”! Wygląda na to, że w nieodległym czasie także przedstawi-ciele mediów będą mogli zapoznać się z funkcjonowaniem kompletu, obecnie jeszcze jest to przyjemność zarezer-wowana dla nielicznych. Pierwszy kompletny zestaw obserwowano podczas lutowego Tour of California, w rowerze jednego z zawodników grupy Kodakgallery.com/Sierra Nevada (KGSN). To ten zespół i hiszpański Team Orbea mają sprawdzać siłę „mocy” w serii wyścigów, łącznie z ProTourowymi. Zanim trafi także w nasze ręce, garść szczegółów.Grupa Force będzie miała 10 zębatek z tyłu i obejmować będzie obok manetek przerzutki przednią i tylną, hamulce, korbę, środek suportu, łańcuch i tryb. SRAM zapowiada, że cały komplet ważyć będzie jedynie 2138 g. Oczywiście najważniejszym elementem będą manetki wyposażone w technologię „DoubleTap”, gdzie zmiana przełożeń odbywa się jedną i tą samą dźwignią, zawsze w tym samym kierunku w stronę roweru. Dźwignia znajduje się tuż za dźwignią hamulcową, krótki ruch do środka powoduje zrzucenie biegu, dłuższy wrzucenie. SRAM podkreśla, że dźwignia pracuje całkowicie niezależnie od hamulcowej, co ma podnieść ergonomię konstrukcji. Dodatkowo wygodę ma też poprawić specjalny kształt, określony mianem „Fighter pilot style”.Force to najwyższa grupa osprzętu szo-sowego SRAM, nic więc dziwnego, że firma postarała się, by miała ona jak najniższą masę. Sięgnięto w tym ce-lu po sprawdzone środki i zastosowano obok aluminium także lekki magnez i kompozyty. Dział PR SRAM zapewnia, że np. komplet manetek ma ważyć jedy-nie 307 g, tym samym byłby o 111 g lżej-szy, niż najlżejsi dostępni dotąd konkurenci. Ostatnia wiadomość dotyczy komponentów freeride’owych. W przyszłym roku mają się pojawić specjalne komponenty firmy dla zwolenników ekstremy. Ich prezentacja nastąpi w dniach 16-18 czerwca tego roku, podczas imprezy Slopestyle w Austrii, której SRAM jest głównym sponsorem. Więcej informacji:Harfa-Harryson,tel. 071 324 69 63, www.harfa-harryson.com.pl

top 3

Filmy

Wybór redakcji

comments powered by Disqus

Informuj mnie o nowych artykułach