Test porównawczy – MTB do 3500 zł

Jeśli poważnie myślisz o jeździe po górach, ale jednocześnie nie nastawiasz się na sportowe osiągi, to rower za około 3500 zł będzie właściwym wyborem albo raczej niezbędnym minimum. Sprawdziliśmy w warunkach bojowych 9 górali tej kategorii.

Opracowali: Borys Aleksy i Mikołaj Jurkowlaniec | Zdjęcia: Łukasz Szrubkowski

Uznaliśmy, że na ocenę każdego roweru wpłyną dwie składowe. Pierwsza to szeroko pojęta „jakość i wyposażenie”, czyli klasa zastosowanych części, wykonanie ramy, sposób, w jaki rower poskładano, oraz wzajemne dopasowanie użytych komponentów. Drugą składową (tą ważniejszą) było to, jak rower jeździł. W tej klasie uznaliśmy, że sprzęt powinien być przede wszystkim wygodny i bezpieczny, następnie patrzyliśmy jak się prowadzi – czy jest raczej agresywny, czy może nieco ospały. Celem było prowadzenie neutralne z poczuciem stabilności i bezpieczeństwa.

Test porownawczy MTB5

Celowo wybór wielkości koła pozostawiliśmy firmom zaproszonym do udziału w teście. Dzięki temu otrzymaliśmy ciekawą mieszankę, stanowiącą przekrój rynkowej oferty rowerów w tej klasie. 5 rowerów wyposażonych było w duże, 29-calowe, koła, a pozostałe 4 rowery stały na mniejszych, ale i lżejszych 27,5”. Po wypakowaniu wszystkich maszyn udało nam się ustalić pewien standard wyposażenia. Typowe dla roweru za 3500 zł jest ono następujące: rama wykonana z aluminium, sprężynowy widelec Rock Shox XC 30, hydrauliczne hamulce, 10-biegowy napęd Deore, aluminiowe komponenty oraz ciężkie, ale wytrzymałe koła obute w uniwersalne opony terenowe. Na podstawie odstępstw od powyższego standardu ocenialiśmy, czy rower jest wyposażony powyżej, czy poniżej średniej. Oprócz samej klasy zastosowanych części na notę wpływały także dbałość o szczegóły podczas montażu (długość pancerzy itp.) oraz podejście do spójności wyposażenia (uznaliśmy, ze lepiej, żeby cały osprzęt był klasy Deore w miejsce tylnej przerzutki XT zestawionej z manetkami i kasetą Acera). Po rozdaniu ocen za „jakość i wyposażenie” rozpoczęliśmy jazdy. Jako testowy poligon wybraliśmy prawdziwe górskie ścieżki, zarówno te łatwe – szerokie i szutrowe, jak i kamieniste, usiane korzeniami single. Prawdziwy teren zweryfikował możliwości turystycznych górali i choć rowery różniły się pod względem usposobienia, to wszystkie, bez wyjątku, „dały radę”.

Test porownawczy MTB3

Specyfikacja rowerów

MR32 MR3222

 

Test porownawczy MTB16Author Context 27,5

Jeszcze przed rozpoczęciem jazd upatrywaliśmy w nim jednego z kandydatów do zwycięstwa. Nowoczesna rama z taperowaną główką, napęd Deore, korba ze zintegrowaną osią i zewnętrznymi łożyskami oraz, co najważniejsze, powietrzny amortyzator. Testowe jazdy nieco nas rozczarowały, bo widelec, chociaż powietrzny, nie posiada nawet regulacji tłumienia. Przez to przy większej szybkości zdaje się nie nadążać z wybieraniem nierówności, pozostając miękkim i czułym jedynie przy małych prędkościach. Poza tym Author sprawia dobre wrażenie, homogeniczny osprzęt pracuje dobrze, a duże (180 mm) tarcze hamulcowe powodują, że z zatrzymaniem nie będzie problemu. Geometria ramy i pozycja za kierownicą jest raczej sportowa, dzięki czemu rower posłusznie reaguje i należy do grupy najbardziej żwawych w teście. Spodoba się amatorom z bardziej sportowym zacięciem.

Test porownawczy MTB20CTM Caliber 1.0

Rower bardzo przypadł nam do gustu. Jako jedyny miał naprawdę działający powietrzny amortyzator z regulacją tłumienia powrotu, co ciekawe, ze skokiem 120 mm. Wprawdzie 12 cm ugięcia w połączeniu z geometrią CTM-a powoduje duże wyprzedzenie koła i lekką podsterowność, ale jest to do opanowania. Wspomniane wyprzedzenie wpływa także na odczucie ciężkiego przodu przy mniejszych prędkościach i wymaga aktywnej pracy ciałem przy większych prędkościach, jednak łatwo do tego przywyknąć. Zajmowana pozycja jest nieco sportowa, ale wciąż wygodna, idealna dla ambitnych amatorów. Rower spełnia wszystkie wymagania. Ma dobrze wykonaną ramę, najniższą wagę w teście, średnie koła z dobrymi oponami i chociaż napęd to wprawdzie „jedynie” 3 x 9, to nie można uznawać tego za wadę, bo absolutnie nie wpływa to na oczekiwane parametry i właściwości roweru w tej klasie. Do tego lepszy niż u pozostałych widelec, który ostatecznie przeważył o przyznaniu rowerowi wyróżnienia Power.

Test porownawczy MTB19Fuji Nevada 29 1.1

Fuji spodoba się osobom o rekreacyjnym podejściu do jazdy. Wielkie koła przejadą po wszystkim, a szeroka kierownica i wyprostowana pozycja są wygodne i pozwalają dobrze kontrolować rower w trudniejszym terenie. Początkującemu rowerzyście Nevada da poczucie bezpieczeństwa. Dla osób już jeżdżących ma jednak zbyt spokojne usposobienie. Dużą wadą jest bardzo miękki widelec, który testerzy o wadze około 70 kg wielokrotnie dobijali. Nie spodobało się nam również zbyt szerokie siodło, które ogranicza ruchy i nieco przeszkadza w trudniejszym terenie. Plus za dobre opony. To sprzęt na szutrowe drogi i łatwiejsze górskie szlaki, który nada się idealnie dla początkujących chcących rozpocząć jazdy w górach. Dla bardziej zaawansowanych będzie zbyt ociężały.


Test porownawczy MTB11
Test porownawczy MTB14

W tej klasie ramy wykonane są z aluminium i z reguły są to proste konstrukcje. Wszelkie nowoczesne rozwiązania można uznawać za atut i wyższy standard. Możemy spotkać tutaj takie rozwiązania jak taperowana główka, wewnętrzne prowadzenie pancerzy, mocowanie przedniej przerzutki Direct Mount czy mufę suportu typu Press Fit.

Test porownawczy MTB21Standardem są ciężkie, ale solidne koła, oparte na piastach Shimano. Wszelkie wyjścia ponad standard, jak np. zastosowanie piast Deore, to miły dodatek. Najczęściej spotykane opony to uniwersalne Rapid Rob oraz Smart Sam od Schwalbe.

Test porownawczy MTB6Genesis Solution 6.0

Genesis wyróżnia się nie tylko kolorem, ale również sensownym doborem komponentów. To typowy reprezentant tej klasy, mający dobry osprzęt i raczej neutralne, delikatnie dynamiczne prowadzenie. Jest stabilny i bezpieczny, a po obniżeniu mostka podobał się również testerom, którzy preferują bardziej sportowe konstrukcje. Duży plus za wygodne i odpowiednie w teren siodło. Rock Shox XC 30 zapewnia dobrą kontrolę, a średnie koła nie powodują ociężałości. Właśnie tak powinien jeździć sprzęt w tej klasie. Nie dopatrzyliśmy się w nim słabych punktów. Genesis to kompletny rower, gotowy do jazdy, a w dodatku jest jednym z najtańszych w teście. Dlatego przyznajemy mu wyróżnienie w kategorii Econo.

Test porownawczy MTB7Ghost 2930 SE

Z małej ramy Ghosta wyraźnie wybijają się wielkie koła i bardzo szeroka kierownica. Rama jest niska, więc warto zwrócić na to uwagę podczas zakupu i wybierać większy model. Konstrukcja sprawia, że był to jeden z lepiej zjeżdżających w teście egzemplarzy, chociaż tracił na podjazdach, na których brakowało docisku przedniego koła. Rower ma bardzo krótki mostek, pozycja jest wygodna i wyprostowana, a podczas zjeżdżania daje poczucie pełnej kontroli. W fabrycznym ustawieniu można bezpiecznie pokonywać trudniejsze zjazdy. W prowadzeniu jest bardzo stabilny, odpowiedni dla początkujących, zaawansowani będą nieco rozczarowani ociężałością i zbyt wyprostowaną pozycją. Znacznie lepszy na zjazdy niż na wspinaczki. Atutem jest nowoczesna, solidna rama, mająca takie rozwiązania jak przednia przerzutka Direct Mount czy taperowana główka. Rozczarowuje nieco zbyt wiotki Rock Shox XC 28.


Test porownawczy MTB13Najwięcej rowerów miało hamulce Shimano BR-M395. Niczego więcej nie trzeba, bo te hamują wystarczająco dobrze. Warto zwrócić uwagę na wielkość tarcz – jeśli rower ma służyć do jazdy w prawdziwych górach, warto wybierać modele z przednią tarczą o większej średnicy.

Test porownawczy MTB10Napęd Deore, wzbogacony o tylną przerzutkę XT lub SLX, to częsty widok w tej klasie cenowej. Warto szukać możliwie spójnych napędów, czyli takich, gdzie nie ma dużego rozstrzału pomiędzy klasą poszczególnych elementów. Ideałem jest homogeniczne Deore, ewentualnie wzbogacone o lepszą tylną przerzutkę (która jednak nie wpłynie znacząco na lepszą pracę całego układu), a wystrzegać się należy zestawów typu XT z tyłu i manetki Acera.

Test porownawczy MTB9Kellys Madman 50

Kellys to rower, w którym do niczego nie można się przyczepić. Nieco sportowa rama ze średnimi kołami i dobrym osprzętem przypadnie do gustu ambitniej nastawionym kolarzom. Prowadzenie jest tutaj podobne do tego z Genesisa, raczej neutralne, ale nie typowo rekreacyjne. Koła 650b dodają Madmanowi nieco dynamicznego charakteru. Rower nada się na jazdę w trudniejszym terenie, bo wciąż jest stabilny. Wadą jest wysoka masa, bo 13,7 kg to po Orbei najgorszy wynik. Wszystkie komponenty zostały do siebie dobrze dopasowane, a na wyróżnienie zasługują wyróżniające się hamulce Avida. Gdyby nie wysoka masa, byłby kandydatem do zwycięstwa w teście.

Test porownawczy MTB8Kross Level B6

Kross ma wiele nowoczesnych rozwiązań: wewnętrzne prowadzenie pancerzy, mufę suportu Press Fit, przerzutkę przednią Direct Mount oraz poszerzaną główkę. Jest dobrze wykonany, a miłym dodatkiem są wygładzone spawy. Te elementy nie wpływają wprawdzie na wrażenia z jazdy, ale zestawione z napędem Doere, widelcem RS XC 30 i hamulcami Avida sytuują rower wśród najlepiej wyposażonych i skonstruowanych w teście. W oczy rzuca się bardzo długa rama, która powoduje, że zajmowana pozycja jest raczej sportowa. Jednocześnie przód jest bardzo wysoki. Sprawia to, że zjechać da się wszystko, a przeszkody terenowe wydają się łatwe. Jednocześnie przednie koło jest zbyt odciążone i na sypkiej nawierzchni lub w błocie trzeba zadbać o jego odpowiednie dociążenie. Podobnie podczas podjazdów, inaczej przednie koło będzie chciało oderwać się od ziemi. Ten brak docisku powoduje również, że rower nie jest królem szybkich przejść ze skrętu w skręt i ostrzejszej jazdy. O specyficznych proporcjach Levela warto pamiętać, dobierając rozmiar. Gdy wybierzemy odpowiedni, Kross będzie rowerem, który sprosta nawet najtrudniejszym szlakom.

Test porownawczy MTB18Orbea MX 29 20

Orbea jest najtańszym rowerem w teście, z tego powodu ma najbardziej podstawowy osprzęt. Rama została ładnie wykonana i wzbogacono ją o wewnętrzne prowadzenie pancerzy. Mimo że osprzętem odbiega od konkurentów, to nie jest to specjalnie odczuwalne podczas jazdy. Suntour XCR działa dobrze i sprawnie wybiera napotkane nierówności, a hamulce po prostu działają. Geometria sprawia, że Orbea nadaje się do zabawy, krótka i wysoka pozycja pozwala łatwo wejść na koło czy podskoczyć. Dodatkowo rower szybko reaguje i dobrze skręca. W trudnym terenie daje poczucie kontroli. Na stromych podjazdach ponad 14 kg daje o sobie znać, a dodatkowo łatwo o odrywanie przodu, bo pozycja jest bardzo wyprostowana. Fabrycznie zastosowano za długie pancerze, które podczas jazdy na stojąco obijały się o kolana ridera. Minusami są wspomniany już napęd, słabszy niż średnia w tej klasie, oraz siodło, które ogranicza możliwości manewrowania ciałem. Poza tym Orbea to wygodny, rekreacyjny rower.

Test porownawczy MTB23W testowanych rowerach niemal wszystkie miały szerokie kierownice i krótkie mostki. Standardem jest również materiał – wszystkie wykonano z aluminium.


Test porownawczy MTB17
Test porownawczy MTB12

Najczęściej spotykany w tej klasie widelec to Rock Shox XC 30. Jest wystarczająco sztywny i gwarantuje precyzję prowadzenia, jednak nie pozwala na wystarczającą regulację twardości. Jest to szczególnie ważne przy osobach ważących niewiele lub powyżej 90 kg. Zdarzają się też Suntoury XCR, które także działają zadowalająco. Warto szukać rowerów, gdzie zamontowano modele powietrzne, które stanowią znaczne wzbogacenie i pozwalają na lepsze dopasowanie charakteru pracy widelca do indywidualnych potrzeb ridera.

Test porownawczy MTB15Sensa Sella TNT 29

Sensa jest jednym z najlepiej wyposażonych rowerów w teście. Sella TNT ma sportową charakterystykę i najlepszy napęd wśród porównywanych rowerów. Do tego standardowe w tej klasie, działające hamulce i widelec XC 30 od Rock Shoxa. Za ramę oraz wyposażenie rower zasługuje na wysoka notę. Niestety, zamontowano tutaj kierownicę o szerokości jedynie 59 cm, co w zestawieniu z fabrycznie montowanymi rogami powoduje kuriozalnie wąski, jak na obecne czasy i (duże) koła, chwyt. W takim zestawieniu prowadzenie w górach jest trudne i wymaga pewnej ręki oraz ciągłej koncentracji. Co innego na płaskim. Jeśli jeździ się głownie w takim terenie, zastosowany kokpit może mieć rację bytu. Sensa to przykład roweru, gdzie przez jedną źle dobraną część znacznie pogarszają się właściwości jezdne. Gdyby tylko założyć szerszą kierownicę, rower byłby jednym z lepszych w teście, a przyznana ocena wynika ze źle dobranego kokpitu.


Test porownawczy MTB22
Test porownawczy MTB2

Siodełka bywają bardzo różne, od typowo sportowych modeli, po bardzo miękkie i szerokie – typowo turystyczne.

 

top 3

Filmy

Wybór redakcji

comments powered by Disqus

Informuj mnie o nowych artykułach