Trendy 2004 – wygoda przede wszystkim

Inteligentna amortyzacja Przebojem przyszłego sezonu będą nowe systemy amortyzacji. Konstruktorzy obiecują, że ostatecznie, raz na zawsze pozbędziemy problemów z bujaniem zawieszenia. Receptą na to mają być skomplikowane systemy tłumiące. Prawie każdy producent ma obecnie w swojej ofercie podobne modele amortyzatorów przednich lub tylnych – wystarczy wspomnieć o Manitou z SPV lub Albercie Plus w Magurach. Część firm stosuje przy tym wspomniane amortyzatory w rowerach o konstrukcjach tradycyjnych. Wystarczy przecież tylko (naprawdę zabieg wygląda aż tak prosto tylko w teorii) do sprawdzonego modelu wstawić nowoczesny tłumik, by otrzymać rower bez wad. Inni idą jeszcze dalej i tworzą zupełnie nowe, śmiałe rozwiązania – prawdziwe rowery przyszłości.

Genialne połączenie W poprzednim numerze przedstawialiśmy obszernie serię rowerów Genius Scotta, wyposażonych w system zawieszenia ILS. Intelligent Linkage System jest twórczym rozwinięciem zawieszenia czterozawiasowego, swoistym połączeniem automatyki i ręcznego wyboru charakterystyki amortyzacji. Podstawowy problem z tylnym zawieszeniem polega na tym, że zwykle nie jest ono zupełnie niezależne od napędu. Sprowadza się to do tego, że na części przełożeń całość pracuje neutralnie, na innych – niekoniecznie. W jednozawiasowcach najczęściej punkt obrotu usytułowany jest na wysokości średniej zębatki w korbie i jeśli używamy właśnie jej, całość funkcjonuje najlepiej. W czterozawiasowcach postarano się o uniknięcie tego problemu dzięki pomocy tzw. wirtualnego punktu obrotu, znajdującego się również na wysokości średniej zębatki. Tutaj jednak zapomina się o drobnym szczególe – podczas ugięcia zawieszenia wspomniany punkt obrotu może się mocno przemieszczać…

top 3

Czytaj więcej

10 dni do Pucharu Świata w kolarstwie torowym Pruszków 2017

Czytaj więcej
Czytaj więcej

Przełaje – Masłońskie – galeria zdjęć

Czytaj więcej

Filmy

Wybór redakcji

comments powered by Disqus

Informuj mnie o nowych artykułach