W cztery oczy z wiatrem

Przed okularami rowerowymi stoją zadania zdecydowanie trudniejsze niż po prostu ochrona przed oślepieniem czy promieniowaniem UVA i UVB. Muszą się one zmierzyć z przeciwnym wiatrem, a przede wszystkim chronić delikatną strukturę ludzkiego oka.

Materiał

Istotą większości współcześnie produkowanych okularów są materiały używane do ich produkcji. Wprawdzie często wspomina się w opisach poszczególnych modeli o wymiennych „szkłach”, ale z tym twardym i kruchym materiałem soczewki nie mają nic wspólnego. Strach pomyśleć, co stałoby się z okularowym szkłem w zetknięciu z szybko lecącym kamieniem… Zamiast klasycznych szkieł używa się więc bardzo odpornych na uderzenia tworzyw sztucznych, określanych wspólnym mianem poliwęglanów. Firmy stosują różnorodne nazewnictwo, nieraz bardzo wyrafinowane, zafałszowujące podstawowe informacje, ale istotne jest, że nic lepszego (i jednocześnie dostępnego finansowo) na razie nie wymyślono. Warto wspomnieć, że kultowy Oakley testuje swoje okulary (a przynajmiej tak twierdzi w reklamach) przez wystrzeliwanie w ich kierunku (z bardzo bliskiej odległości) śrutu, a „plastikowe” soczewki bez problemu wytrzymują… Z tego samego materiału mogą być też wykonane oprawki, zresztą, rządzi nimi identyczna zasada – w razie upadku nie powinny łamać się tak, by powstawały ostre krawędzie, które mogłyby poranić twarz lub oczy. Także z tego powodu metale w okularach sportowych stosowane są bardzo oszczędnie i tylko firmy z naprawdę dużym doświadczeniem wiedzą, jak to robić. Ważne, że bez względu na cenę powinniśmy znać markę okularów. Tylko produkty firmowe są w stanie zapewnić jakość, a tym samym bezpieczeństwo.

Anatomia

Okulary mogą wyglądać pięknie, ale zupełnie nie nadawać się do noszenia, bo poza użytym materiałem o jakości decyduje sposób wykonania soczewki. Precyzja jest tu bardzo pożądana. Profil okularów, ich „wygięcie”, musi pasować do kształtu twarzy, tym samym soczewki także nie mogą być płaskie, a powinny być profilowane. Z praw optyki wynika, że gdybyśmy wygięli soczewkę o jednakowej grubości, na jej brzegach dochodzić będzie do zniekształceń obrazu. W związku z tym w dobrych okularach soczewki im dalej od nosa, tym są cieńsze. Zniekształcenia obrazu są niedopuszczalne, mogą powodować problemy z oceną odległości (a tym samym prowadzeniem roweru) i bóle głowy. Wyjątkowo zabawne efekty występują, gdy w tanich okularach źle wykonane są oprawki, a soczewki znajdują się np. w różnej odległości od twarzy…

Tęcza

O doborze kolorów soczewek nie powinny decydować indywidualne upodobania do jakiejś barwy, trzeba kierować się warunkami pogodowymi. Za najbardziej uniwersalne uważa się barwy czerwono-brązowe, lekko tylko przyciemniające, które mają tę własność, że poprawiają ostrość widzenia. Kontury stają się jeszcze ostrzejsze, a słońce mniej razi. Mocno przyciemniane szkła nadają się wyłącznie na szosę w pogodny dzień. Po wjechaniu do lasu można mieć problemy z dostrzeżeniem szlaku. Podobna uwaga dotyczy soczewek pomarańczowych, różowych czy żółtych, wybitnie rozjaśniających. Sprawdzą się w pochmurny dzień czy podczas mgły, ale od słońca bolą w nich od razu oczy. Kolory soczewek nie mają nic wspólnego z ochroną przed promieniowaniem UVA i UVB, także przezroczyste „szkła” eliminują je w 100%. Najlepsze będą okulary umożliwiające zmianę soczewek tak, by dobierać je do warunków zewnętrznych. Opłacalny jest zakup modelu, który szkła na wymianę ma w komplecie. Po sezonie lub dwóch może się okazać, że nigdzie nie dostaniemy pasujących.

Wielkość

Podstawowa zasada, o jakiej należy pamiętać przy doborze okularów, brzmi – mają chronić przede wszystkim przed wiatrem, dlatego też ich wielkość i kształt są sprawą drugorzędną. Z drugiej strony, im okulary większe, tym łatwiej zaparowują, co jest szczególnie odczuwalne w trakcie jazdy na rowerze górskim pod górę. Projektowanie okularów dla kolarzy jest więc ciągłym poszukiwaniem kompromisu i próbą osiągnięcia jak najlepszego efektu, np. przez zastosowanie dużych szkieł ze specjalnymi systemami wentylującymi

Serwis

Kilka wskazówek dotyczących użytkowania pomoże wydłużyć żywotność „patrzałek”!

  1. Osoby używające szkieł korekcyjnych mogą nosić okulary sportowe. Jest wiele modeli pozwalających zamontować przed soczewkami poliwęglowymi dodatkowe oprawki na „szkła” korekcyjne. Doskonalsza metoda to naklejanie jednych na drugie lub wstawianie korekcyjnych soczewek w sportowe oprawki (obie metody są drogie).
  2. W czasie jazdy na rowerze, podobnie jak i w trakcie innych aktywności fizycznych, można używać soczewek kontaktowych. Warto przy tym zastosować okulary jako dodatkową ochronę przed wiatrem i słońcem, ponieważ wiatr wysusza soczewki.
  3. Osoby uprawiające sport wyczynowo powinny skonsultować się z okulistą, które rozwiązanie będzie dla nich lepsze.
  4. Okularów nie czyści się na sucho! Kurz niszczy soczewki.
  5. Specjalne warstwy chroniące przed zaparowaniem szybko tracą skuteczność, u optyka można kupić środki do ponownego pokrycia soczewek.
  6. Wymiana soczewek bywa trudna, pomaga zmoczenie oprawek w ciepłej wodzie.
  7. Jeśli oprawki są zbyt ciasne, należy je rozgrzać za pomocą suszarki i „doprowadzić” do pożądanej wielkości. Zawsze można je też powierzyć fachowcowi (czyli zanieść do optyka). Będzie wiedział co zrobić.

Accent Road Jak sama nazwa wskazuje, okulary Accenta przewidziane są przede wszystkim na szosę. Mają odpowiedni kształt, powodujący, że zgrabnie przecinają przestrzeń, osłaniając przed wiatrem. Oprawki wyposażono w specjalne otwory opowiedzialne za wentylację. Za wygodę użytkowania odpowiadają wstawki gumowe na zausznikach i nosku. W komplecie otrzymujemy zestawy soczewek – szare (powłoka antyrefleksyjna i antymgielna) i żółte (antymgielna) oraz etui zapinane na rzep. Cena: 99,90 zł, Dystrybutor: Velo Sp. z o.o., tel. 032 330 67 00, www.velo.com.pl Accent Shadow Shadow jest bardzo dobrze wentylowany, świetnie leży na nosie (dzięki miękkim wstawkom). W komplecie otrzymujemy 3 pary poliwęglanowych soczewek (oprócz szarych czerwone i żółte, powłoki antyrefleksyjne i przeciwmgielne) oraz specjalne etui, w którym mieści się wspomniany zapas, a także ściereczkę do czyszczenia. Cena: 84,90 zł, Dystrybutor: Velo Sp. z o.o., tel. 032 330 67 00, www.velo.com.pl Adidas Evil Eye A266 Wariant popularnego modelu Evil Eye z większymi soczewkami, teoretycznie więc dla osób o większych twarzach. Warto jednak sprawdzić indywidualne preferencje. Wszyscy będą zadowoleni z jakości. Adidasy mają wiele zaawansowanych rozwiązań technicznych, jak zmiana kąta ustawienia względem twarzy czy bezpieczne zawiasy, wypinające się w razie wypadku. Okulary mają specjalne, długie, antypoślizgowe wstawki w zausznikach i miękki, wygodny nosek. Cena: 430 zł, Dystrybutor: Astir, tel. 032 376 61 10, www.astir.com.pl Adidas Evil Eye A267 Niemal bliźniacza konstrukcja wariantu A266, a jednak w praktyce okazuje się, że nawet niewielkie zmiany mają znaczenie. Soczewki są mniejsze i lepiej sprawdzają się u osób o drobnych twarzach. Jednocześnie trochę wolniej zaparowują, gdy na podjeździe robi się naprawdę gorąco. Także ten model Adidasa produkowany jest w wielu wariantach kolorystycznych, a do wyboru jest też 10 różnych soczewek. Cena: 430 zł, Dystrybutor: Astir, tel. 032 376 61 10, www.astir.com.pl B-Skin 002 Niekiedy trudno jest znaleźć granicę dzielącą okulary do jazdy na rowerze i chodzenia. Dzieje się tak w przypadku modeli udanych wizualnie. B-Skiny równie dobrze poradzą sobie w obu tych sytuacjach. Ze względu na umiarkowaną wielkość szkieł warto je przymierzyć przed zakupem – może się zdarzyć, że niektórym osobom przeszkadzać będzie widok dolnej ramki w polu widzenia. Okulary są dobrze wentylowane, nie zaparowują także podczas jazdy na „góralu”. W komplecie dostajemy torebkę. Cena: 31 zł, Dystrybutor: Merida Polska, tel. 032 273 32 32, www.rowerymerida.com.pl B-Skin 003 Moda na przenikanie się materiałów zatacza coraz szersze kręgi i daje pozytywne efekty estetyczne. W prezentowanych okularach B-Skin to soczewki przykrywają ramki, tu dzieje się na odwrót, a guma wyściełająca zauszniki przechodzi przez środek na wylot. O tym, że wszystkie te zabiegi mają sens, przekonujemy się po założeniu. Okulary dobrze leżą, nic reż nie ogranicza pola widzenia. Entuzjazm wzbudzić może barwa szkieł – kibice podczas wyścigu będą mogli się w nich zobaczyć. Ciekawa konstrukcja. W zestawie torebka. Cena: 29 zł, Dystrybutor: Merida Polska, tel. 032 273 32 32, www.rowerymerida.com.pl BBB Challenge Model podobny charakterem do Navigatora, a jednak inny. Kształt soczewek (są większe) powoduje, że trochę szybciej zaparowują. Przy tej wielkości najbardziej zadowoleni będą z nich szosowcy. Zakup ma pozytywny aspekt ekonomiczny – otrzymujemy od razu 3 zestawy szkieł oraz woreczek do transportu i czyszczenia. Wyjątkowo wygodne, dzięki dużym, miękkim wstawkom, są zauszniki. Cena: 109 zł, Dystrybutor: Harfa-Harryson, tel. 071 372 15 70, www.harfa-harryson.com.pl BBB Navigator 1 Chciałoby się powiedzieć – klasyka w czystej postaci, a przecież chodzi o nowy model. Lekkie, zgrabne ramki od góry w niewielu tylko miejscach podtrzymują soczewki, co gwarantuje właściwą cyrkulację powietrza i pełen zakres widzenia zarazem. Dodatkowo oprawki wyposażono w antypoślizgowe wstawki. Zakup można uważać za niemal okazję, jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że w komplecie otrzymujemy 3 pary szkieł oraz torebkę do czyszczenia. Do wyboru jest kilka kolorów oprawek. Cena: 115 zł, Dystrybutor: Harfa-Harryson, tel. 071 372 15 70, www.harfa-harryson.com.pl Casco B1 W tym modelu soczewki niczym tarcza osłaniają przed wiatrem, jednocześnie znajdują się blisko twarzy (szczególnie u góry), w związku z czym dobrze wentylowane pozostaną przede wszystkim podczas szybkiej jazdy. Mimo braku wstawek antypoślizgowych okulary dobrze trzymają się na nosie. Końcowki soczewek mogłyby być schowane (tu wystają z oprawek). Cena: 349 zł, Dystrybutor: Sport Ekspert, tel. 071 372 30 73, www.sportexpert.pl Briko Lo-Pro Briko zdobywa pierwsze miejsce w naszym konkursie na oryginalność. Przy pierwszym kontakcie mieliśmy duży problem, którą stroną należy je założyć. Ramka znajduje się tutaj na dole. Taka konstrukcja ma swoje uzasadnienie, nawet jeśli niecodziennie wygląda. Po założeniu wszystko wraca do normy, świat staje się weselszy dzięki kolorom szkieł. Okulary są bardzo wygodne, zawdzięczają to miękkim wstawkom we właściwych miejscach. Cena: 249 zł, Dystrybutor: Sport Ekspert, tel. 071 372 30 73, www.sportexpert.pl Casco B2 Wprawdzie niebieskie „szkła” nie powodują, że świat ujrzymy w jaskrawszych barwach, ale w czasie słonecznej pogody może być to dobre rozwiązanie. Kolor soczewek udanie koresponduje z antypoślizgowymi wstawkami na nosku i zausznikach. Te dla odmiany nie są zbyt miękkie, ale spełniają swoją rolę. Z racji pokaźnej wielkości, jak i dobrej wentylacji, model ten bez problemu może być używany zarówno na szosie, jak i w terenie. W komplecie dostajemy woreczek do przechowywania i czyszczenia. Cena: 349 zł, Dystrybutor: Sport Ekspert, tel. 071 372 30 73, www.sportexpert.pl Cratoni Adventure Górą oryginalność! Tego modelu nie sposób pomylić z żadnym innym. Duże, ciemne szkła kontrastują z oprawkami w kolorze aluminium. Okulary sprawiają też wyjątkowo masywne wrażenie, choć na nosie się ich nie czuje. Przeznaczone są dla osób z szerszą twarzą (z innych mogą się zsuwać). Przed wiatrem chronią bardzo skutecznie. W komplecie dostajemy niebieskie soczewki i torebkę oraz pasek sportowy. Na soczewkach warstwa przeciwko zaparowywaniu i porysowaniu. Cena: 139 zł, Dystrybutor: Unibike, tel. 052 348 96 11-13, www.unibike.pl Cratoni Speedblade Soczewki z poliwęglanu w Speedblade’ach mają dodatkową powłokę zabezpieczającą przed porysowaniem oraz zaparowywaniem. Superlekka ramka z Grilamidu odznacza się wyjątkową elastycznością (mimo podejmowanych prób nie udało nam się jej złamać). Pozwala to na bardzo duży zakres rozszerzania, a tym samym dopasowywania do różnych obwodów głowy. Okulary mają też specjalny, skuteczny system wentylacji i wymienny nosek z miękkiego materiału Softpad. W komplecie dostajemy 2 zestawy dodatkowych soczewek i torebkę neoprenową, pasek oraz szmatkę do czyszczenia. Cena: 359 zł, Dystrybutor: Unibike, tel. 052 348 96 11-13, www.unibike.pl Fimex Jacky Durand Yellow Jak przystało na okulary typowo kolarskie, soczewki są długie i znajdują się dość blisko twarzy. Na dole pozostaje jednak wystarczająca szczelina, by zapewnić wentylację. Ciekawy zabieg wizualny, polegający na tym, że „szkła” wystają ponad oprawki, nie ma wpływu na funkcjonalność, oprawek nie widać. Noski mają antypoślizgowe wstawki, które jednak mogą uwierać wrażliwsze nosy, mają bowiem szereg dodatkowych wypukłości. Podobne wstawki znajdziemy w zausznikach (tam problem nie występuje). Cena: 69 zł, Dystrybutor: Harfa-Harryson, tel. 071 372 15 70, www.harfa-harryson.com.pl Goggle E426-2 Model ten odznacza się wyjątkowo filigranową konstrukcją – ramka jest delikatna, co nie oznacza, że słaba. Okulary są bardzo porządnie wykonane. Mają normalne metalowe zawiasy, także soczewki mocowane są na śrubki. Prezentowany egzemplarz z racji koloru „szkieł” przeznaczony jest do jazdy przede wszystkim w pochmurne dni. Słońce przefiltrowane przez żółć może zbytnio razić. Kształt dobrze dobrany – osłaniają i nie zaparowują. Cena: 99 zł, Dystrybutor: Prostaf, tel. 061 822 10 00, www.goggle.pl Fimex Causses Model Causses ma zupełnie inny charakter niż Durand i przeznaczony jest przede wszystkim do rekreacji. Równie dobrze jak na rowerze można go używać w kawiarnianym ogródku. Umiejętnie wyprofilowany nosek powoduje, że dobrze leżą. Dla części osób soczewki mogą jednak znajdować się zbyt blisko oczu (należy je przymierzyć przed zakupem). Zauszniki są bardzo długie, trzymają okulary pewnie w miejscu, nie sposób ich zgubić, nawet usilnie machając głową. Cena: 79 zł, Dystrybutor: Harfa-Harryson, tel. 071 372 15 70, www.harfa-harryson.com.pl Goggle E456-3 Z zewnątrz Goggle przypominają oczy ważki, od środka jest nie mniej interesująco. Ramki w górnej części zgrabnie ukryte są za soczewkami i nie zasłaniają pola widzenia. „Szkła” są wymienne, sam zabieg wymiany łatwy, ale niestety w komplecie nie dostajemy zapasowych. Otrzymamy za to woreczek podróżny wraz ze ściereczką do czyszczenia. Na nosku i zausznikach znajdują się antypoślizgowe wstawki podnoszące komfort noszenia. Duże szkła dobrze chronią przed wiatrem. Cena: 99 zł, Dystrybutor: Prostaf, tel. 061 822 10 00, www.goggle.pl Rudy Project Ekynox SX Mimo pełnych oprawek także ten model Rudego ma możliwość wymiany soczewek – aż 11 do wyboru. W bardzo ciekawy sposób rozwiązano problem wentylacji – po zewnętrznej stronie „szkła” nie przylegają do oprawek. Super, wszystkie elementy są wymienne, łącznie ze śrubami czy wstawkami antypoślizgowymi. Okulary doskonale nadają się zresztą nie tylko do jazdy na rowerze (zadowoleni będą np. biegacze). W komplecie dostajemy sztywne, wygodne etui. Cena: 370 zł, Dystrybutor: Gregorio, tel. 033 854 48 02, www.gregorio.pl Scott Concept Pełny zestaw – oprawki z nylonu wzmacnianego włóknem szklanym dostajemy w komplecie z 4 parami soczewek w różnych kolorach, czyli na każde możliwe warunki pogodowe. Całość zapakowana w zgrabne, wyściełane etui podróżne. Dostajemy też woreczek do czyszczenia. Komfort użytkowania podnoszą gumowe wstawki na nosku i zausznikach. W Scottach nie może być mowy o poblemach z wiatrem – soczewki są bardzo duże i niczym tarcza osłaniają przed nim. Pola widzenia nie ograniczają ramki. Super. Cena: 340 zł, Dystrybutor: Scott Poland, tel. 022 788 36 90, > Rudy Project Rydon SX Wariant modelu Rydon dla osób z mniejszymi twarzami, podobnie jak inne okulary tej firmy, umożliwia wybór spośród wielu rodzajów poliwęglanowych soczewek (8 różnych). Przebierać możemy też wśród oprawek – 4 kolory do wyboru. Wszystkie jednak mają te same zalety – bardzo dobrą jakość, wymienne elementy, regulowany nosek z ażurowymi wstawkami antypoślizgowymi. Kształt klasyczny dla okularów sportowych, z ramką tylko na górze, powoduje, że są świetnie wentylowane. Cena: 380 zł, Dystrybutor: Gregorio, tel. 033 854 48 02, www.gregorio.pl Scott Mercy Model Mercy bardzo przypomina kształtem Ekynoxy Rudego, co akurat w tym przypadku jest wyłącznie zaletą. Ramki okularów Scotta wykonano z lekkiego i wytrzymałego Grilamidu, noski i zauszniki mają antypoślizgowe wstawki z miękkiego materiału zwanego Megol. Mercy są dla wiatru bezlitosne i wygodnie przylegają do twarzy, ale jej nie dotykają (niemniej warto sprawdzić przed zakupem, czy nie będą zbyt ciasne). Dostępnych jest kilka kolorów soczewek i oprawek. Cena: 320/360 zł, Dystrybutor: Scott Poland, tel. 022 788 36 90, >

top 3

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej

Filmy

Wybór redakcji

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej
comments powered by Disqus

Informuj mnie o nowych artykułach