Źródło energii – BCAA

Zużywanie podczas treningu zmagazynowanych w mięśniach rezerw glikogenu powoduje zmęczenie mięśniowe. Im cięższy trening, tym szybciej zużywa się glikogen. W tej sytuacji alternatywnym źródłem „paliwa” stają się aminokwasy rozgałęzione. BCAA jest koncentratem aminokwasów rozgałęzionych (branched chain amino acids – BCAA), leucyny, izoleucyny i waliny. BCAA jest łatwo dostępnym źródłem energii, pełni rolę substratu w syntezie białek i zapobiega powstaniu niedoboru alaniny i leucyny, zużywanych w dużej ilości podczas intensywnego wysiłku fizycznego. Jednakże szczególna wartość BCAA polega na czymś więcej niż tylko prostym dostarczaniu energii i zapobieganiu zmęczeniu. BCAA redukuje zjawisko rozpadu białek w mięśniach i stymuluje proces biosyntezy. Izoleucyna jest jedyną substancją regulującą przemiany węglowodanów lub tłuszczów, w zależności od aktualnych potrzeb energetycznych organizmu. Unikalny jest również jej wpływ na metabolizm tkanki tłuszczowej. Tłuszcz gromadzony jest w komórkach tłuszczowych w efekcie jednoczesnych przemian węglowodanów i kwasów tłuszczowych. Izoleucyna ogranicza jednocześnie jedne i drugie przemiany – wyjątkowo silnie hamuje gromadzenie tłuszczu zapasowego.

Aminokwasy rozgałęzione, podobnie jak witaminy, należą do substancji egzogennych, co oznacza, że muszą być dostarczane z pożywieniem. Spełniają bardzo ważne funkcje fizjologiczne, tj. budulcowe, energetyczne i regulacyjne: stanowią ok. 35-40% tkanki mięśniowej organizmu; jako jedyny, niemożliwy do zastąpienia substrat energetyczny łączą szybki nieekonomiczny metabolizm glukozy z wolnym ekonomicznym metabolizmem kwasów tłuszczowych (ten kierunek działania nabiera szczególnego znaczenia w trakcie wysiłku, szczególnie interwałowego – o zmiennej intensywności – takiego, z jakim mamy do czynienia w wielu dyscyplinach sportowych, w treningach kulturystycznych i na zajęciach fitness); ograniczają rozpad i nasilają odbudowę białek; poprawiają bilans azotowy, dzięki czemu przyspieszają adaptację wysiłkową sportowców (szczególnie w dyscyplinach siłowych, szybkościowo-siłowych i wytrzymałościowo-siłowych; regulują gospodarkę tłuszczową i węglowodanową (potęgują rozpad i utrudniają gromadzenie się w organizmie tłuszczu zapasowego). Ciąg dalszy w numerze 9(10)/2003

top 3

Czytaj więcej

10 dni do Pucharu Świata w kolarstwie torowym Pruszków 2017

Czytaj więcej
Czytaj więcej

Przełaje – Masłońskie – galeria zdjęć

Czytaj więcej

Filmy

Wybór redakcji

comments powered by Disqus

Informuj mnie o nowych artykułach