Innowacyjny E-rower Maxima

Czy w Polsce projektuje się nowoczesne rowery? Ależ oczywiście! E-rower Maxim powstaje w ramach projektu innowacyjna gospodarka, realizowanego ze środków dofinansowywanych przez EU. Już w sezonie 2012 w sprzedaży znajdą się dwie jego wersje, różniące się ramami, ale w tej samej cenie 2949 złotych
Jak dowiedzieliśmy się bezpośrednio u źródeł, projekt na pierwszym etapie zakładał zbudowanie e-roweru w oparciu o dostępne na rynku światowym rozwiązania wspomagającego napędu elektrycznego. W wyniku prac projektowych i przeprowadzonych badan porównawczych ostatecznie zdecydowano o skonstruowaniu dwóch wersji e-roweru: z baterią litowo-jonową (Li-Ion) na bagażniku i w ramie roweru. Bateria o napięciu 36 V i pojemności 10 Ah zapewnia w trybie „low” średni zasięg ok. 80 km. Wbudowany BMS (battery menagment system) zabezpiecza każde ogniwo baterii przed nadmiernym naładowaniem lub rozładowaniem. Waga baterii jest przynajmniej dwukrotnie niższa niż standardowe baterie kwasowe czy niklowe. Mikroprocesorowa ładowarka zapewnia szybkie i bezpieczne ładowanie baterii, a pełne naładowanie trwa około 4,5 godziny. Silnik o mocy 250 W, umieszczony w piaście przedniego koła, dzięki swojej wysokiej sprawności sięgającej 85% zapewnia niskie zużycie energii. Panel sterujący pozwala na zdalne sterowanie systemem. Przyciskiem „on/off” włączamy lub wyłączamy system wspomagania, natomiast przyciskiem „mode” wybieramy odpowiedni tryb wspomagania „low”, „med.”, „high”. Czteropoziomowy wskaźnik pokazuje stopień naładowania baterii. Wersje różnią się rodzajem zastosowanej baterii i umieszczeniem motorkontrolera, bądź to pod akumulatorem, bądź na ramie. Obecnie trwają prace nad modelem z baterią w ramie, ale na razie pozostaje on w wersji prototypowej. Będzie on 3 kg lżejszy od wersji z baterią na bagażniku.