Krótkie spięcie

Nowe modele pedałów zatrzaskowych chcą odebrać pierwsze miejsce pod względem liczby sprzedanych modeli sprawdzonym produktom Shimano. Czy dopisze im szczęście? Przetestowaliśmy dla was w terenie i warsztatcie 18 par pedałów – dla zjazdowców, turystów i ścigających się. Rynek jest w nieustannym ruchu. Jeszcze niedawno dominowało na nim Shimano i jedynie kilka tanich kopii psuło ten jednolity obraz. W ostatnim czasie do walki o palmę pierwszeństwa stanęło jednak sporo nowych konstrukcji. Time z modelem Z-Control kusi potencjalnych klientów ekstrawaganckim kształtem ramki, Ritchey wprowadza kolejne modele bazujące na technice Shimano i produkowane na licencji Japończyków. Swoją własną niszę zajmują egzotyczne systemy, jak Speedplay, funkcjonujący bez sprężyny, wyłącznie dzięki kątowi wypięcia (niedostępne w Polsce), czy Ubijaki Crank Brothers ze swoją lekką i prostą konstrukcją. Przetestowaliśmy 18 modeli, z podziałem na kategorie: freerideową, turystyczną i wyścigową. Pedały freeride’owe wyróżniają się ramką otaczającą mechanizm zatrzaskowy. Podnosi ona poziom bezpieczeństwa użytkowania – szczególnie na trudnych, stromych zjazdach. Łatwiej jest się wpiąć w pedał, można na nim również znaleźć oparcie bez pewnego, całkowitego połączenia mechnizmu zatrzasku z blokiem przykręconym do podeszwy buta. Duża powierzchnia podparcia gwarantuje w każdej sytuacji maksimum kontroli nad rowerem. Aby w pełni wykorzystać ich zalety, potrzebne są buty z odpowiednimi podeszwami. Modele turystyczne nie mają podobnej ramki – dla nich najważniejsza jest pewność i komfort działania. Są przy tym zdecydowanie lżejsze od freeride’owych, jednak bez przesadnego odchudzania. W związku z tym, że wyróżniają się także prostotą konstrukcji, trafiają się w ich przypadku wyjątkowe okazje cenowe. Pedały do ścigania muszą być przede wszystkim lekkie – zawodnicy reagują alergicznie na każdy zbędny gram. Użycie szlachetnych materiałów, takich jak karbon i tytan, pozwala osiągnąć rekordowo niskie wagi, ale niestety odbija się niekiedy czkawką w postaci astronomicznych cen. Obojętne, czy będzie to model wyścigowy, turystyczny czy freeride’owy. Podstawowa zaleta działania wszystkich pedałów zatrzaskowych jest ta sama – równe, „okrągłe” pedałowanie dzięki pewnemu połączeniu. W wyniku tego w każdym położeniu korb siła może być przenoszona równomiernie, a mięśnie kolarza wykorzystywane najefektywniej. Podstawowe różnice pojawiają się w sferze możliwości poruszania stopami na boki. Pedał, który stopę trzyma niczym imadło, sprawi, że o jeździe na rowerze myśleć będziemy z najwyższą niechęcią. Niewłaściwe ustawienie prowadzić zaś może do uszkodzenia stawów. W modelach Shimano ruch na boki jest ograniczony, w pedałach Time i Crank Brothers problem nie istnieje. W tych drugich, niestety, pojawia się inna wada. Gdy konieczne jest szybkie wypięcie, trzeba wykonać duży ruch stopą.

Zalety i wady pedałów zatrzaskowych

Zalety:

  • „okrągłe” pedałowanie (płynny obrót oszczędza siły, pomaga budować kondycję);
  • optymalna, zawsze ta sama pozycja na rowerze;
  • pewne podparcie stóp.
  • precyzyjne przekazywanie siły dzięki specjalnym butom ze sztywną podeszwą.

Wady:

  • pedały i odpowiednie buty są drogie;
  • pod wpływem silnego zabrudzenia pogarsza się funkcjonowanie;
  • zimą od pedałów do stóp, przez metalowe bloki, łatwiej może „przepływać” zimno;
  • w trudnym terenie wpięcie się bywa trudne;
  • stosunkowo długi czas przyzwyczajania się.

Jak testowaliśmy

W czasie testów praktycznych każy model sprawdzany był wielokrotnie z różnymi ustawieniami. Pod uwagę wzięto następujące czynniki:

  • czy moment wpięcia jest dokładnie wyczuwalny (słyszalne kliknięcie);
  • czy łatwo jest trafić na pedał w trudnych sytuacjach (nierówne podłoże);
  • czy pedał trzyma pewnie, a w razie konieczności łatwo jest się wypiąć;
  • czy zakres ruchu stopy jest wystarczający, by właściwie chronić stawy;
  • czy chcąc uzyskać wygodne ustawienie stopy, nie doprowadzamy doniechcianego wypięcia;
  • czy pedał również po zabrudzeniu funkcjonuje bez problemów.

Test warszatowy

Tym razem sprawdzaliśmy zakres regulacji pedałów, kiedy następuje wypięcie, oraz siłę do niego potrzebną. Sprawdzono również, ile wynosi kąt (w stopniach) wypięcia oraz powierzchnia podparcia. Czy w trudnym terenie wpinanie się jest utrudnione, czy przeciwnie – to były istotne różnice.

top 3

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej

Filmy

Wybór redakcji

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej
comments powered by Disqus

Informuj mnie o nowych artykułach