Nowa definicja amortyzacji w XC

I znów przyjdzie nauczyć się nam nowego słówka – „R-Seven”. Ta nazwa to miano całej serii amortyzatorów Manitou, jakie zastąpią dobrze znanego wyczynowego Skareba. R-Seven oznacza już siódmą generację widelców Manitou (pamiętacie Manitou One, Two, itd.?). Oto nowa definicja amortyzacji XC! Ledwie rozpoczął się sezon 2005, a już firmy prezentują pierwsze nowości na kolejny. Prawa rynku są nieubłagane, kto nie idzie do przodu, cofa się! Manitou postanowiło tym razem zabrać się za kategorię cross country, z lekka zaniedbywaną w ostatnich trzech sezonach. Przyznać przy tym trzeba, że w tzw. międzyczasie Manitou zdążyło wybić się na lidera w segmencie freeride'owym dzięki udanym Shermanom i Nixonom. R-Seven ma bardziej odpowiadać dzisiejszym oczekiwaniom zawodników XC, którzy jeżdżą bardziej agresywnie, niż kilka lat temu. Widelce muszą być nie tylko sztywniejsze, ale też mieć więcej skoku. Oczywiście powinny być przy tym lżejsze. I dokładnie te cechy znajdziemy w nowych amortyzatorach. R-Seven jest lżejszy o 40 g od Skareba Elite, choć ma masywniejsze, grubsze golenie i górną koronę. Manitou dopuszcza nawet montaż wielkich 210-milimetrowych tarcz! Oczywiście wygląd zewnętrzny to jedno, a wnętrze coś zupełnie innego. Bez unowocześnienia systemu amortyzacji modernizacja byłaby tylko połowiczna. W środku kryją się rzeczy najciekawsze. Manitou wzięło sobie do serca uwagi użytkowników i zmodyfikowało system SPV. Nowa wersja nazywa się SPV Snap Valve i wzmacnia jeszcze efekt zapobiegania bujaniu się amortyzacji. Usunięto dodatkowy wentyl bezpieczeństwa, otwierający system w razie uderzenia o przeszkodę, za to zmniejszono powierzchnię głównego. Na skutek tego już po pierwszym impulsie widelec pracuje całkiem aktywnie, a kolejne uderzenia nie muszą pokonywać oporu, by utrzymywać otwarcie wentyla. Oczywiście nadal czułość systemu można regulować. Do nowego widelca stworzono pasujący tłumik – S-Type. Ma to być typowy model XC, lekki (w okolicach 200 g), a przy tym o zbliżonej charakterystyce do R-Seven. Przez zmniejszenie objętości komór powietrznych (i średnicy tłoków) uzyskano przy tym pożądaną przez zawodników progresję amortyzacji (utwardza się w miarę wzrostu ugięcia). Jeśli weźmiemy pod uwagę, że S-Type ma też system SPV, łatwo się domyślić, że o jakimkolwiek zbędnym pochłanianiu energii nie może być mowy. Nowy sprzęt ma szansę pojawić się w sklepach jeszcze w tym sezonie. Więcej informacji: Wigwam, tel. 022 644 29 02, www.rowery.com.pl

top 3

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej

Filmy

Wybór redakcji

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej
comments powered by Disqus

Informuj mnie o nowych artykułach