Odświeżone Shimano Dura-Ace 2008

Wieść niesie, że w przyszłym sezonie pojawi się kilka więcej szosowych nowości Shimano. Na razie jednak dotarła do nas informacja tylko o odświeżonych elementach wyczynowej grupy Dura-Ace. Shimano wprowadzi nową piastę tylną FH-7850 i wyposażone w nią cztery zestawy kół. Nowa piasta ma tytanowy korpus sprzęgła, kompatybilny z kasetami 8-, 9- i 10-biegowymi. Inna istotna zmiana to fakt, że zwiększono liczbę zapadek, dzięki czemu zminimalizowano martwy obrót, czyli czas od chwili naciśnięcia na pedały do rozpoczęcia pracy sprzęgła. Shimano twierdzi, że o 400% podniosło sprawność uszczelnienia piasty, co może być o tyle zaskakujące, że już dotychczasowe znane były ze znakomitej jakości zabezpieczeń. Cztery nowe zestawy kół Dura-Ace mają wspomnianą piastę, jak też odmieniony wygląd, z piastami o nowych, ostrych kształtach korpusów i anodowanymi na czerwono nyplami. Wszystkie koła przednie mają szprychy zaplecione na słoneczko, z tyłu zaś znajdziemy krzyżowania szprych po obu stronach piasty. Jak dotąd od strony trybu ustawione one były promieniście, zmiana ma dodać kołom sztywności. WH-7850-C24-CL (opony klasyczne, obręcz kompozytowo-aluminiowa) to najciekawszy model z obręczami o ultracienkich, aluminiowych ściankach wzmacnianych kompozytem. Zestaw wyposażono w 16 stalowych, nierdzewnych szprych z przodu i 20 z tyłu. Przednia obręcz ma wysoko 24 mm, tylna zaś 23 i dodatkowe przesuniecie otworów względem srodka piasty, tak, by uzyskać równomierny naciąg szprych. Efekt zabiegów to komplet, który waży 1388 gramów. Shimano było pierwszym producentem, który wprowadził do seryjnej produkcji koła szosowe do opon bezdętkowych typu Tubeless (nie mylić z oponodętkami). Koa WH-7850-SL (opony Tubeless, obrcz ze scandium) to udoskonalona wersja zestawu, z poprawionymi kilkoma detalami. W przednim kole znajdziemy 16, w tylnym 20 stalowych, nierdzewnych szprych, obręcze mają tą samą wysokość co wymieniane poprzednio i identyczne przesunięcie z tyłu. Zestaw waży 1492 gramy. Dwa komplety kół Shimano z karbonowymi obręczami o różnej wysokości, czyli WH-7850-C50-TU i WH-7850-C24-TU, przystosowane do oponodętek, one również zostały zmodernizowane. Najważniejsze zmiany to nowe piasty wraz ze wszystkimi zaletami i skrzyżowanie szprych z tyłu. Szyku dodają nowe nalepki. Masy wynoszą odpowiednio 1231g dla WH-7850-C24-TU i 1465 g dla WH-7850-C50-TU. Wszystkie nowe koła Shimano mają być dostępne w sprzedaży we wrześniu. Info: cycle.shimano-eu.com Dystrybutor: R&P Pawlak, tel. 061 87 87 335, www.rp-pawlak.pl