Shimano Ultegra Di2 6770 w końcu oficjalnie
My wiedzieliśmy o tym od lutego. gdy zobaczyliśmi pierwsze egzemplarze nowych komponentów, teraz możemy już obwieścić oficjalnie – Ultegra w wersji elektronicznej wkrótce trafi w Wasze ręce. Szykuje się prawdziwa rewolucja, bo nowy osprzęt będzie zdecydowanie tańszy niż czysto wyczynowy Dura-Ace Di2. Kolorystyka nowej wersji Ultegry została dopasowana do pozostałych komponentów z wersji mechanicznej, tym samym nie będzie potrzeby ich zakupu w przypadku tych, którzy mają już takowe (albo chcą spróbować obu wariantów). Jest to tym bardziej dobra wiadomość, że Ultegra działa naprawdę dobrze. Nowej grupy można wypatrywać już w drugiej połowie tego sezonu, w modelach rowerów oznaczonych jako 2012. W oficjanej sprzedaży komponenty mają się pojawić już w październiku. Dla zainteresowanych modernizacją swojego sprzętu dodamy tylko, że nowa Ultegra nie jest kompatybilna z Dura-Ace Di2, między innymi dlatego, że w miejsce systemu z czterema przewodami użyto tylko dwóch. Uproszczono za to system połączeń, wszystkie wtyczki są takie same. Co do szczegółów technicznych to warto wspomnieć przede wszystkim o masach. I tak manetki 6770 mają ważyć w parze 313 gramów. Dla porównania mechaniczna Ultegra waży 445 g, a Dura-Di2 225 gramów. Tylna przerzutka zaś według producenta na wadze „pokaże” 250 g, obejmie też kasety o rozpiętości do 28 ząbków włącznie. Zintegrowano również specjalną funkcję „wypadkową”, w razie wywrotki przerzutka chowa się automatycznie, co ma ją chronić przed uszkodzeniem. Przerzutka przednia oczywiście współpracuje i z manetką, i z komputerem, który automatycznie reguluje jej pozycję, by zapobiegać obcieraniu łańcucha. Waży zaś 160 gramów. Nowa bateria ma ważyć tylko 71 g i według Shimano wystarczy na przejechanie 2000 kilometrów. Ładowanie trwa tylko 90 minut. Jak zwykle poziom naładowania widoczny jest na centralnym kontrolerze. Wszystko wskazuje na to, że nowa Ultegra oferować będzie zalety napędu Di2, ale w niższej cenie. W związku z tym, że obsługuje napędy 2x10, zapowiadać może również przyszłe grupy MTB. Odporność na zabrudzenia wskazuje, że już dziś można by to zrobić.