SRAM XX

W Pucharze Świata zawodnicy już udowadniają, co warta jest nowa grupa, reszta świata, by ją sprawdzić, musi poczekać do września, gdy będzie dostępna w sprzedaży. Na pewno warto wytrwać do tego momentu!
Info: www.sram.com | Dystrybutor: Harfa-Harryson, tel. 071 321 96 90, www.harfa-harryson.com.pl
Po zdjęciach szpiegowskich, jakie można było zobaczyć w internecie, przyszedł czas na oficjalną prezentację. Potwierdziła się większość przypuszczeń, w tym fakt, że w ramach grupy oprócz napędu zintegrowano hamulce, jak i amortyzator. Ten ostatni to nowa wersja SID-a World Cup, który dzięki technologii Black Box, czyli karbonowej rurze sterowej i koronie, ważyć będzie 140 g mniej. Aż 60 g pozwala zaoszczędzić sama nowa blokada XLoc, tym razem hydrauliczna. Dwudziestobiegowa grupa sterowana jest za pomocą manetek Trigger, stanowiących rozwinięcie modelu X.0, jednak o krótszych dźwigniach. Nowa przerzutka tylna waży tylko 181 g, dzięki użyciu magnezu, karbonu i tytanu. Za lekkość pracy odpowiadają łożyska ceramiczne w kółeczkach. Przerzutka funkcjonuje tylko z trybem 10-biegowym. W nowej grupie znajdziemy też odpowiednią przerzutkę przednią na podobnie wysokim poziomie. XX dostępna będzie w trzech wariantach (w tym montowanym bezpośrednio do ramy). Działa z dwiema tarczami w korbie i waży rekordowe 118 gramów. Najciekawszy element grupy to zębatka tylna X-Dome, stanowiąca rozwinięcie modelu z grupy Red, ale z ażurowymi zębatkami. Tryb dostępny będzie w wariantach 11-32 i 11-36 z., w tym drugim waży tylko 218 gramów! Korba to również model specjalny, wyjątkowo płaski (znajduje się blisko ramy) i lekki, bowiem w wariancie ze środkiem BB-30 waży jedynie 694 gramy. Trzy różne zestawy zębatek (26/39, 28/42, 30/45 z.) pozwalają wybrać wariant optymalny dla użytkownika. Specjalne, pogrubione zębatki montowane są na karbonowych ramionach o poszerzonym rozstawie otworów. Łańcuch pochodzi z grupy Red. Całość uzupełniają hamulce XX z magnezowym korpusem, karbonowymi dźwigniami i aluminiowo-stalową tarczą. Nic dziwnego, że ważą tylko 292 g, aż o 80 g mniej niż aktualnie najlżejszy model Avida Elixir CR. Warto dodać, że cała grupa waży 2033 g, o 300 g mniej niż zestaw XTR-a, ale jest w stanie zaoferować zbliżony zakres przełożeń.