Dwie drogi – GT 2005

Amerykańskie GT konsekwentnie pracuje nad rozwojem swojego ukochanego dziecka, czyli zawieszenia I-drive, choć wiele wskazuje, że to właśnie ono przyczyniło się do problemów finansowych firmy (a konkretnie koszty wynalezienia i udoskonalenia technologii). Jak dowodzą modele na rok 2005, ciągle jeszcze pozostały spore możliwości modyfikowania rozwiązania, polegające przede wszystkim na obniżaniu wagi i zwiększeniu skoku. Najnowsza wersja I-drive nazywa się „i-Drive 5”, a liczba oznacza skok zawieszenia w calach. Zdaniem GT jest to idealny skok dla roweru uniwersalnego. Charakterystyczne cechy systemu oczywiście pozostały bez zmian. Rower wygląda jak jednozawiasowiec z wysoko umieszczonym punktem obrotu, ale środek suportu zawieszony jest niezależnie na wahaczu, w specjalnej obracającej się tulei połączonej z ramą za pomocą elementu zwanego „Dog Bone”. Cała reszta została zmodyfikowana. Główne rury wykonano w technologii hydroformingu, część elementów wykuto, sam zaś „Dog Bone” także ma być sztywniejszy (bywały z tym wcześniej problemy). Inne interesujące rozwiązanie to specjalne, nowe haki tylnego koła „Modular-Dropout-System” pozwalające na użycie koła tylnego z osią na zacisk lub sztywną, na śruby. Zapowiadany jest też specjalny model fulla GT dla zawodników XC i maratończyków – i-Drive Ultra. Nie są dostępne jeszcze żadne zdjęcia, ale producent zapowiada, że rama wykonana między innymi z magnezu i karbonu ważyć ma w okolicach 2000 g (z tłumikiem, przy skoku sięgającym 100 mm). W przeciwieństwie do wszystkich innych rowerów w pełni amortyzowanych prototyp roweru zjazdowego nie korzysta z systemu i-Drive, jest za to mocno podobobny do G-Boxxa Nicolai. Sytuacja o tyle interesująca, że nawet nazwa nowego GT jest zbliżona, bo brakuje w niej tylko jednego „x”, stąd G-Box. Przyznać trzeba jednocześnie, że GT wcześniej zaczęło eksperymenty z niekonewncjonalnymi napędami, więc seryjny w końcu (!) produkt stanowi ukoronowanie wysiłków. Zasada działania całości przypomina G-Boxx, jednak „skrzynią biegów” jest tu siedmiobiegowa piasta Nexus Shimano, a nie czternastobiegowy Rohloff, co trochę zubaża konstrukcję. Najważniejsze, że napęd i zawieszenie pozostają rozdzielone, a przecież o to głównie chodzi. Więcej informacji: Summit Sport, tel. 032 348 21 70, www.summit.pl

top 3

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej

Filmy

Wybór redakcji

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej
comments powered by Disqus

Informuj mnie o nowych artykułach