MTB dla amatora
Rowery z przedziału około 3000 zł można uznać obecnie za sprzęt dla osób, których zainteresowanie kolarstwem sięga dalej niż spokojna przejażdżka na świeżym powietrzu. W tej cenie producenci próbują już oferować sprzęt spełniający podstawowe wymogi szybkiej jazdy w terenie
Tekst: Borys Aleksy, zdjęcia: Michał Kuczyński
Jakie to wymogi? Przede wszystkim działająca amortyzacja i dobra rama o właściwej geometrii. Bez nich trudno jechać szybko i agresywnie pokonywać zakręty. W dalszej kolejności są wsporniki, siodełka, kierownica. Ich dobór i ustawienie określa, czy rower będzie wygodny i dobrze dopasowany do naszego ciała. O znaczeniu dobrych hamulców pisać nie trzeba, oczywiście ważny jest też sprawny i łatwy w kontroli napęd. Tak wymieniając, doszlibyśmy szybko do wszystkich części roweru, bo rzeczywiście najlepiej, gdy w rowerze wszystko jest jak należy. Osiągnięcie takiego stanu jest niestety prawie niemożliwe, zwłaszcza gdy decyzja kupującego silnie uzależniona jest od ceny. Zbierając w teście aż jedenaście rowerów, sprawdziliśmy, jak producenci poradzili sobie z tym problemem w bieżącym sezonie.
Szybki przegląd specyfikacji testowanych rowerów pokazał nam, że za 3 tysiące poszaleć się nie da, ale nie jest też źle. Rowery jeżdżą sprawnie, brak im szczególnych wad uniemożliwiających poruszanie się w terenie. Ma na to wpływ największa w historii popularność amortyzatora Suntour XCR, prawdziwego panaceum na zbyt mały budżet (jest taniutki, a działa nieźle). Dużą zmianą na plus jest też wprowadzenie przez Rock Shox’a serii XC. Są to widelce ze stalową sprężyną, wyposażone w dobry, regulowany tłumik. Nowa jakość po dość przeciętnym Darcie. Amortyzatory powietrzne, których wielką zaletą jest niższa masa i większe możliwości regulacji, są w tej kategorii cenowej rzadkością, niemniej dwa rowery, w tym zwycięzca, mogą się nimi pochwalić.
Rowery za 3 tys. dobrze hamują. Hydrauliczne tarczówki to standard i, nawet jeśli mowa o podstawowych modelach, ich działanie nie pozostawia wiele do życzenia. W pewnym stopniu przekłada się to na większy ciężar rowerów, przeważnie powyżej 13 kg (wszystkie ważyliśmy bez pedałów). W takim towarzystwie kilka lżejszych modeli prezentuje się nader dobrze. Jeszcze słowo o napędach. Łatwo zauważyć sporą rozpiętość grupową, od XT do Acery. Ta druga ma obecnie 27 biegów, stąd jej popularność wśród producentów. Ze względu na jakość działania i wagę polecamy jednak rowery z wyższych grup. Deore wydaje się być niezmiennie najlepszym wyborem w tej kategorii. ROWERY, ZDJĘCIA, OPISY, SPECYFIKACJE i TABELE znajdziecie w wydaniu kwietniowym 4/2012
Zapraszamy do przejrzenia opisów, zdjęć i specyfikacji testowanych rowerów. Ich zróżnicowanie i niezły poziom powinny sprawić, że każdy, kto takiego roweru szuka, znajdzie coś dla siebie. Jeśli tak się nie stanie, będzie to znak, ze trzeba rozglądać się wśród droższych rowerów. Testy wyższych kategorii cenowych opublikujemy w kolejnych numerach MR.
Rowery ocenialiśmy w uniwersalnej, sześciostopniowej skali, stosowanej we wszystkich naszych testach. Poszczególne oznaczają: ★★★★★★ celująca – zdecydowany lider w danej kategorii ★★★★★ bardzo dobra – w gronie najlepszych ★★★★ dobra – spełnia swoje zadanie i robi to dobrze ★★★ dostateczna – poniżej średniej ★★ mierna – występują usterki ★ niedostateczna – nie warto. Poza tym najlepszy rower wyróżniliśmy w kategorii Power, ten o najlepszym stosunku jakości do ceny w kategorii Econo.