Porady warsztatowe
Najwyższy czas?
Jak poznać moment, kiedy należy zmienić okładziny w hamulcach tarczowych. Jeżdżę już cały sezon na Magurach Julie i nie widzę śladów zużycia. Boję się jednak, że na którejść z dłuższych wycieczek okaże się nagle, że hamulce zniknęły. MR: W większości hamulców grubość okładzin bez problemu można kontrolować, bo często widać je nawet bez wyjmowania koła, w innych przypadkach da się zaś szybko zdemontować. Praktycznie jeździć można aż do momentu, w którym pozostanie 0,5 mm grubości. Potem nie sposób nie zauważyć całkowitego zużycia. Hamulce zaczynają dramatycznie piszczeć, ponieważ trą już nie okładziny, a ich oprawki.
Niebieska krew
Mam hydrauliczne hamulce Magury – model HS33. Jestem z nich bardzo zadowolony, choć zdążyły się już zużyć, mają kilka lat. Jedyne, co mnie denerwuje, to wolne cofanie się dźwigni, gdy jest chłodno. Czy da się coś na to poradzić? MR: Za cofanie się oleju mineralnego w dźwigniach Magury odpowiedzialne są bardzo małe otworki, przez które płyn musi się przeciskać. Do roku 2001 miał on większą gęstość niż obecnie, stąd problemy. Dla chcących tę niewielką wadę wyeliminować Magura zaleca wymianę oleju na nowy – Royal Blood o mniejszej gęstości.
Będzie działać?
Chciałbym wyrobić sobie własne zdanie na temat przerzutek tylnych Shimano z odwrotną sprężyną, czytam o nich wciąż, a opinie są sprzeczne. Tyle tylko, że wolałbym pozostać przy gripshiftach. Czy te dwa systemy będą ze sobą współdziałały? MR: Modele manetek obrotowych Rocket i Attack SRAM stworzone zostały specjalnie do współpracy z przerzutkami Shimano. Mają identyczny stosunek przełożeń jak oryginalne japońskie manetki Rapidfire czy Dual-Lever, czyli 1:2 (1 mm linki wyciągniętej w manetce odpowiada 2 mm w przerzutce). Istotny jest właśnie ów stosunek przełożeń, a nie kierunek działania sprężyny. Standardowe gripshifty (nazwa ta jest już właściwie stosowana zamiennie jako ogólne określenie manetek obrotowych), z takich grup jak X.9 czy 5.0, z Shimano działać nie będą, funkcjonują bowiem we własnym systemie SRAM-a ESP (stosunek przełożeń między manetką i przerzutką 1:1).
Zapobieganie
Co stanie się, jeśli zamontuję dętkę z francuskim wentylem do koła z obręczą o dużym otworze na wentyl samochodowy? W maratonach chciałbym używać wąskich wentyli i pompować je za pomocą pompki na naboje. Wydaje mi się, że z samochodowymi nie bardzo chce ona działać. MR: Nie ma przeciwwskazań, by zamontować dętkę z wąskim wentylem w szerszym otworze. Wentyl trzeba oczywiście równo ustawić. Jeśli jeździsz turystycznie, na wentyl możesz nakręcić reduktor osadzający go we właściwej pozycji (niektóre dętki od razu mają go w komplecie). Nie jest to natomiast dobre rozwiązanie dla ścigających się. Odkręcenie reduktora to strata czasu. Dla miłośników ścigania wygodniejsze będą specjalne gumki zmniejszające otwór, niestety, dość rzadko spotykane w sprzedaży. Większość pompek na naboje obsługuje obydwa rodzaje wentyli.
Ten zapach…
Producenci podkreślają, że wkładki w kaskach można prać, a przecież po jeździe w upalny dzień cały kask „pachnie” tak, że trudno go trzymać w domu na półce. Jak umyć kask? MR: Styropian, z którego zrobiona jest większość kasków, źle znosi traktowanie silnymi środkami chemicznymi, dlatego też do umycia kasku najlepiej nadaje się woda z mydłem. Jeśli producent podaje informację, że wkładki można prać, pierzmy. Inną metodą pozbycia się niechcianych zapachów jest użycie specjalnych środków stosowanych przez motocyklistów (np. Motorexa). Pianki czyszczące do kasków są wygodne w obsłudze. Nanosimy je sprayem, a potem spłukujemy wodą i nieprzyjemny zapach znika.