Poszukiwany długodystansowiec

Rodacy! Nadejście tak długo oczekiwanej wiosny wyparło zimowy marazm i prowadzące do totalnego zdziadzienia nicnierobienie. Słoneczko, najlepsze w tym roku zjawisko, oprócz hormonalnego szaleństwa zafundowało sportowej części narodu atawistyczną wolę walki i chęć zrobienia ze sobą porządku. Mocy przybywaj, nareszcie jest robota! Koniec z piwkiem (wybaczcie Wielkie Browary z całej, nie tylko piastowskiej, Polski), koniec z durną telewizją (nie gniewajcie się ludzie ekranu), śmierć brzuchom! Nadchodzi czas maratonów, czas świadomego zarządzania dietą, treningiem i planami wyjazdowymi. Niezależnie od tego, gdzie pojedziemy się ścigać w tym roku i jakie są nasze ambicje medalowe (o ile takie posiadamy), możemy jeszcze bardziej wpłynąć na swój entuzjazm, bo nic go tak nie wzmaga jak nowy, działający, „rześki” sprzęt. Nasz test kierujemy do posiadaczy kilkuletniego sprzętu w stanie agonalnym. Koledzy! Nie bawmy się w nekrofilię, reanimować można raz czy drugi, ale zawsze przychodzi taki moment, w którym należy się poddać i rozejrzeć za godnym następcą naszej wysłużonej maszyny.

Czego szukać?

Wprawdzie mając odpowiednio szaloną motywację, maraton można pokonać nawet na rowerku BMX albo Wigry 3, ale nie chodzi o to, aby coś udowodnić, tylko o to, by z przyjemnością mieć co wspominać. Przed wami 19 wspaniałych rowerów za rozsądne pieniądze. Zgromadziliśmy je w tym teście, uznawszy, że wszystkie, jak jeden mąż, nadają się na wyścigi długodystansowe, czyli maratony MTB. Wspólny mianownik? Cena do 4000 zł – wynik wnikliwej inspekcji oferty polskich dystrybutorów. W tej cenie zaczynają się „poważne” rowery, a waszym zadaniem będzie sprawdzenie w praktyce, jak te poważne sprzęty poradzą sobie w maratonach. Namawiamy wszystkich na rasowy i markowy rower górski, z realnej oferty, bo sami w tej cenie nic lepszego nie sklecimy. O kryteriach doboru roweru piszemy w MR dość dużo, w tym miejscu przypomnieć należy jedynie o właściwym doborze wielkości ramy. Jeśli na dodatek znamy swoje preferencje dotyczące geometrii, już jest super.

Teoria, czyli „konkrety ogólne”

Na tym etapie rozważamy jakość elementów, szczególnie odpowiedzialnych za sprzętowe powodzenie lub porażkę na trasie maratonu (elementy napędu, hamulce, ogumienie, koła, łożyska) oraz:

  • łatwość obsługi w razie defektu (dotyczy wymiany klocków hamulcowych, ogumienia, szprych, linek);
  • przygotowanie „koncepcyjne” do maratonów (możliwość montażu 2 bidonów, możliwość blokady amortyzatorów, skłonność elementów roweru do zapychania się błotem, uszczelnienia linek);
  • przystosowanie ergonomii roweru do wielogodzinnej jazdy (pozycja na rowerze, jakość amortyzacji, siodełko).

Praktyka, czyli „jazda właściwa”

W praktyce rowery zostały oblatane na dwukilometrowej rundzie, trasie, na której od lat odbywają się Otwarte Mistrzostwa Wrocławia. Testowy odcinek idealnie odpowiada proporcjom organizowanych w Polsce maratonów. Droga jest w 50% płaska, 30% to podjazdy, 20% zjazdy, w tym: nawierzchnia szutrowa – 50%; asfalt – 5%; droga leśna i polna – 40%; piach – 5%; średnia prędkość na 10 rundach waha się w granicach 18 – 25 km/h. Jednym słowem mamy pod nosem idealne warunki do testowania uczciwych „górali”.

Oceny

Rowery miały otrzymać oceny w szkolnej skali (2-5), jednak szybko okazało się, że… Cóż, zapraszamy do lektury. Nie bez trudu wytypowaliśmy zwycięzcę w kategorii „POWER” (najlepsze własności jezdne i dobór komponentów) oraz „ECONO” (najlepszy stosunek jakości do ceny). Na deser prezentujemy parę przedstawicieli klasy luksusowej. Ten ekskluzywny sztywniaczek i elitarny fullik są po prostu jak „Saab wśród samochodów”. Oto jak przyjemnie i skutecznie możemy pokonywać kilometry, gdy absolutnie nie liczymy się z kosztami. Zobaczycie, kiedyś każdy będzie miał taki rower, więc warto się już mentalnie do niego przyzwyczajać, by nie spotkał was szok spowodowany tym, jak „to” jeździ.

top 3

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej

Filmy

Wybór redakcji

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej
comments powered by Disqus

Informuj mnie o nowych artykułach