Powrót do klasyki. Cudowna stal – Reynolds 953

W stosie katalogów i prezentowanych w nich materiałów rowerowych doszukaliśmy się perełek, dotąd skromnie poukrywanych. Należy do nich niewątpliwie zapowiedź pojawienia się nowego stopu stali Reynoldsa o oznaczeniu 953. Zaznaczyć trzeba od razu, że nowy stop ciągle jeszcze znajduje się w fazie dopracowywania, wykonane z niego ramy maja się pojawić w połowie roku. Nie zmienia to faktu, że istnieją już pierwsze prototypy, a prace nad finalnym produktem są bardzo zaawansowane. W roku 1995 Reynolds zrewolucjonizował ramy szosowe, wprowadzając stop 853. Stop podbił rynek błyskawicznie, zanim poległ w starciu z jeszcze lżejszym aluminium, tytanem i w końcu karbonem. Niestety, choć ramy z niego były bardzo komfortowe, użytkownicy nie chcieli zaakceptować wyższej wagi i prostego faktu, że stal koroduje. Nowy stop 953 ma być wielkim powrotem stali. Jak twierdzi Peter Thompson z Carpenter Specialty Alloys (firma dostarczająca materiały Reynoldsowi), nowa stal jest dwa razy wytrzymalsza niż tytan, przy masie ramy porównywalnej z wykonanymi z bardzo lekkiego aluminium, w dodatku jest nierdzewna. To może być naprawdę mocne wejście. Karbon ma podobne właściwości, ale sprawdza się nie we wszystkich sytuacjach. Łatwo się o tym przekonać, uderzając kompozytowa rura w ostry kant, np. skałę. Naprawa jest albo bardzo kosztowna, albo niemożliwa. Stalowa ramę można swobodnie znów pospawać. Istnieje tylko kilka ram z nowego stopu, a powód jest jeszcze jeden, materiał jest trudny w obróbce. Podobno trudniejszy nawet niż tytan. Reynolds zapowiada, że seryjne ramy, podobnie jak prototypy, ważyć będą około 1000 g. Mało osób wie, że Reynolds zajmuje się nie tylko stalą czy aluminium, ale także tytanem, magnezem i kompozytami. Co do magnezu, po zapowiedzianej rezygnacji z tego materiału przez Meridę, Reynolds oferować będzie najbardziej zaawansowane rury. Stosunkowo niedawno w ramach firmy wydzielono też dział odpowiedzialny za kompozyty. Efekt jego działań to cała seria kół szosowych z karbonowymi obręczami. Na etapie daleko zaawansowanych prototypów znajdują się też modele MTB. Ciekawostka, że przewidziane są do opon bezdętkowych, podobnych do szosowych szytek. Na jesiennych targach można było zobaczyć egzemplarze takich kół z oponami Tufo. Więcej informacji: www.reynoldscomposites.com, www.reynoldsusa.com

top 3

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej

Filmy

Wybór redakcji

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej
comments powered by Disqus

Informuj mnie o nowych artykułach