Shimano Steps

W połowie czerwca japoński producent zaprezentował swój pierwszy zintegrowany system e-rowerowy. Rowery elektryczne wkraczają na szeroki rynek.System składa się z kilku elementów (piasta przednia i tylna, korba z łożyskami supportu, dźwignie hamulców, bateria, jednostka centralna oraz wyświetlacz), każdy z nich ma pewne niezwykłe cechy, które w połączeniu tworzą harmonijną całość. Za elektryczne wspomaganie jeźdźca odpowiada przednia piasta z wbudowanym bezszczotkowym silnikiem o mocy 250 watów. Co ciekawe, silnik ten jest jednocześnie generatorem zasilania dla przedniej lampki, która również jest częścią zestawu. Dodatkowo przednia piasta ma funkcję wspomagania hamowania na zjazdach; opcję tę można swobodnie kontrolować przy użyciu specjalnych przycisków, zlokalizowanych na dźwigniach hamulcowych (znajdują się tam również przyciski zawiadujące trybem pracy silnika). Łożyska osi supportu zaopatrzone są w miernik momentu obrotowego, z kolei korba ma sensor liczby i częstości obrotów. Zmianę biegów umożliwia 8-biegowa, sterowana elektronicznie tylna piasta Nexus. Za inteligentną zmianę biegów, zarówno piasty, jak i silnika, odpowiada specjalny system SEIS (Shimano Electric Intelligent System). Odpowiedzialność za zasilanie całego systemu spoczywa na litowo-jonowej baterii bagażnikowej o masie 2,7 kg, napięciu 24 V i pojemności 4 Ah. Jednogodzinne ładowanie baterii (którą można łatwo wymontować z roweru) wystarcza na przejechanie do 40 km (a przy aktywnym trybie ECO nawet 60 km). Z baterią połączona jest tylna lampka oraz jednostka centralna, która integruje pracę systemu. Dzięki wyświetlaczowi użytkownik ma możliwość obserwacji odczytów z czujników oraz kontroli całego układu.