Warsztat – zmieniamy kasetę

Kaseta, łańcuch i przerzutka to elementy, które składają się w każdym rowerze na tzw. napęd. Bez sprawnego napędu nigdzie nie pojedziemy, a z wyciągniętym łańcuchem i wyrobionymi trybami jazda nie będzie przyjemnością i może się niespodziewanie skończyć w trakcie wycieczki. Nic tak nie wyprowadza z równowagi jak pęknięty łańcuch na trasie. Zalecamy więc profilaktykę.

Nie ma rzeczy wiecznych i nawet konserwując regularnie napęd swojego rumaka, musimy w końcu udać się do serwisu w celu dokonania pewnych zmian. Tryby i łańcuch zużywają się znacznie szybciej niż pozostałe elementy napędu i wręcz z założenia podlegają wymianie po określonym przebiegu. Pokonując kilka tysięcy kilometrów rocznie, należy liczyć się z wizytą u mechanika lub… spróbować zmienić podzespoły samemu. No, może z naszą pomocą. Co będzie potrzebne? – tylne koło ze zużytą kasetą, – klucz płaski lub nasadowy nr 22, – nowa kaseta, – klucz do kasety, – ewentualnie podkładki dystansowe (bardzo rzadko), – specjalny klucz do unieruchomienia kasety (tzw. bacik), – klucz dynamometryczny (dla ambitnych), – nowy łańcuch, – skuwacz lub spinka do łańcucha. 1. Zdejmujemy zacisk Bierzemy się za koło. Najpierw zdejmujemy zacisk, ten, który pozwala zapiąć koło w ramie. 2. Zakładamy klucz W jego miejsce wprowadzamy klucz do odkręcenia kasety. Na niego nałożymy klucz (nr 22) i odkręcimy nakrętkę kasety. 3. Blokujemy bębenek Ale, ale… musimy jeszcze unieruchomić bębenek, na którym znajdują się tryby. Normalnie wszystko będzie się obracać i nie uda się nic zrobić. W tym celu posłużymy się blokadą (narzędzie z kawałkami łańcucha). Zaczepiamy te właśnie kawałki o wysłużone zęby kasety, tak, aby nie pozwalały na jakikolwiek obrót i trzymamy. 4. Zdejmujemy tryb Drugą ręką, kluczem odkręcamy nakrętkę kasety. Zdejmujemy kasetę w całości. Przed założeniem nowej należy przeczyścić szmatką bębenek piasty. 5.Dopasowanie kasety Należy przymierzyć kasetę, sprawdzić, czy wszystko pasuje. Uwaga! Pamiętajmy, że w sprzedaży dostępne są różne piasty i różne kasety, nie wszystko musi od razu pasować, choć standard wyznaczyło Shimano. Może w szczególnym przypadku będziemy musieli posłużyć się podkładkami dystansowymi. 6. Nakładanie trybu Nakładamy kasetę, najpierw na bębenek nasuwamy tryby połączone pajączkiem. W niektórych kompletach występuje podkładka. Nie należy o niej zapomnieć i umieścić ją między scalonymi a pierwszym luźnym trybem (kasety 7-rzędowe). Następnie dokładamy luźne, mniejsze tryby. Nie powinniśmy mieć z tym problemu, bo wszystko pasuje do siebie jak klocki Lego. Tryby nasuwamy na frezy biegnące wzdłuż bębenka. Jeden z nich jest charakterystyczny i pozwala tylko w określony sposób skompletować kasetę. 7. Dokręcanie trybu Całość skręcamy nakrętką. W tym celu znów posłużymy się nasadką, którą precyzyjnie wprowadzamy w otwór. Dalej powinniśmy działać kluczem dynamometrycznym, ale w domowym warsztacie łatwiej będzie nam znaleźć zwykły klucz, płaski lub nasadowy. Uwaga! Nie dokręcamy za mocno, wszak będziemy ją jeszcze kiedyś zmieniać. Na większości trybów podawana jest siła, jakiej możemy użyć. 8. Dobieranie długości łańcucha Zakładamy łańcuch. Rozpięty łańcuch przekładamy przez przerzutkę tylną i przednią. Układamy go na największej zębatce z przodu i najmniejszej z tyłu. Odmierzamy jego długość tak, aby wózek przerzutki tylnej pozostawał prostopadły do podłoża. Jest kilka sposobów mierzenia łańcucha, ten już wielokrotnie sprawdzaliśmy, działa! Możemy również przyłożyć stary łańcuch do nowego i odmierzyć jego długość. To najprostsza metoda, skuteczna (ale możemy powielać błąd już kiedyś popełniony). 9. Zapinanie Teraz pozostaje spiąć łańcuch. Możemy posłużyć się skuwaczem i specjalnym jednorazowym pinem, lub zastosować spinkę, w którą coraz częściej wyposażone są łańcuchy, szczególnie SRAM-a. Możemy również dokupić spinkę (ok. 3 zł). Która z metod jest lepsza? Cóż, każda jest prawidłowa, ale ze spinką będzie chyba mniej problemu. Warto przeczytać instrukcję dołączoną do łańcucha. Po tych wszystkich zabiegach całość powinna działać precyzyjniej i ciszej.

top 3

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej

Filmy

Wybór redakcji

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej
comments powered by Disqus

Informuj mnie o nowych artykułach