Warsztat
Montujemy hamulce typu V-BRAKE
W światku rowerowym od lat funkcjonują dwie główne zasady, o których warto pamiętać w każdych okolicznościach. Najlepszy rower jest nic niewart bez dobrych hamulców. Dobre hamulce w dobrym rowerze są nic niewarte, jeśli nie zostały odpowiednio wyregulowane i nie są w pełni sprawne.
Zwykle wycieczki organizujemy w słoneczną pogodę. Klocki hamulcowe ścierają się wówczas powoli i równomiernie. Jesteśmy w stanie kontrolować ich zużycie. Wystarczy jednak kilkanaście kilometrów jazdy w dół po błocie, żeby nasze hamulce wymagały serwisu szybciej niż zwykle. Przed każdą dłuższą wycieczką warto więc rzucić na nie okiem. Tym razem pokażemy, jak montuje się i reguluje hamulce typu V-BRAKE. Nie jest to trudna sztuka, a umiejętność może się przydać również w terenie, z dala od renomowanych serwisów rowerowych. Komplet hamulców składa się z:- dwóch kompletnych szczęk hamulcowych (ze śrubami),
- klocków hamulcowych,
- fajki metalowej,
- linki,
- pancerza,
- końcówek,
- klamki hamulcowej.
Aby poprawnie zainstalować hamulce, musimy zaopatrzyć się w:
- śrubokręt (zazwyczaj krzyżakowy),
- klucz imbusowy,
- obcęgi,
- klucz dynamometryczny,
- smar,
- i… dobre chęci.
1. Montaż dźwigni Motujemy klamkę hamulcową na kierownicy w odpowiednim dla nas miejscu. Pokrętło regulujące siłę naciągu linki skręcamy do zera. Następnie odkręcamy je na 2-3 minuty. 2. Montaż hamulców Nakładamy smar na kołki zwane piwotami. To zapewni poślizg szczęki hamulcowej. Na piwoty nasuwamy ramię hamulca. Uwaga, na ramieniu zamontowana jest już sprężyna. Aby hamulec mógł prawidłowo działać, wystający mały bolec musimy wsunąć w przygotowany otwór znajdujący się na piwocie. Kiedy wszystko jest już na swoim miejscu, nakręcamy śrubę mocującą. Następnie montujemy drugie ramię hamulca. 3. Ustawianie klocków Ustalamy pozycję klocków. Wkładamy klocek w odpowiednie miejsce na ramieniu hamulca i przykręcamy tak, aby można go było jeszcze przesunąć. Przyciskamy ręką całe ramię do obręczy. Klocek powinien przylegać równo, bliżej górnej krawędzi obręczy. Teraz dokręcamy mocno. Odpuszczamy ramię i sprawdzamy jeszcze raz, czy nic się nie przesunęło. Jeżeli wszystko jest w porządku, w ten sam sposób ustawiamy klocek z drugiej strony koła. 4. Skracanie pancerza Przechodzimy do połączenia klamki i hamulca. Odmierzamy odpowiedni odcinek pancerza i przycinamy go dokładnie, nie pozostawiając na końcu zadry (która mogłaby spowodować przecięcie linki). Długość pancerza musi pozwalać na swobodne manewrowanie kierownicą w pełnym zakresie, ale połączenie nie może być jednocześnie za długie.
5. Montaż linki Wsuwamy linkę w pancerz. W tym celu należy lekko udrożnić środek pancerza. Na jeden z końców przymierzamy plastikową lub metalową końcówkę, wykańczającą pancerz, i zdecydowanym ruchem wpychamy przewód do środka. Uwaga, nie przycinamy linki przed zmontowaniem całości. W przeciwnym razie przewód może się strzępić. 6. Łączenie elementów Mocujemy linkę hamulca w klamce. Ustawiamy pokrętło regulujące w takiej pozycji, by wraz z obudową klamki utworzyło szczelinę, przez którą przełożymy przewód, a jego walcowato sprasowany koniec zaczepiamy o przygotowany otwór. Drugi koniec linki wsuwamy w fajkę. Całość przekładamy przez metalową spinkę, nakładamy gumowy łącznik i mocujemy do drugiego ramienia. 7. Regulacja siły hamowania Ustawiamy siłę hamowania. Sprawdzamy, czy linka i pancerz są na właściwych miejscach. Jeżeli tak, jedną ręką ściskamy obydwa ramiona hamulca, aby zablokowały koło. Sprawdzamy napięcie linki i lekko przykręcamy śrubę mocującą linkę w drugim ramieniu hamulca. Następnie jedną ręką naciskamy klamkę na kierownicy. Spowoduje to, że linka delikatnie wysunie się z uścisku. Teraz dokręcamy śrubę mocniej i puszczamy ramię hamulca. Szczęki zwolniły uścisk i koło może się obracać. Sprawdzamy, jak mocno musimy nacisnąć klamkę hamulca, aby zablokować koło. Jeżeli za mocno, naciągamy linkę. Jeśli za mało i koło od razu się blokuje, lekko zmniejszamy napięcie linki. Na koniec siłę hamowania można precyzyjnie wyregulować za pomocą pokrętła przy klamkach hamulcowych. Uwaga, ostateczne położenie pokrętła należy skontrować i zablokować małym pierścieniem. 8. Regulacja działania dźwigni Regulujemy siłę odbicia szczęk. W tym celu należy zwrócić uwagę na małe śrubki u nasady każdej ze szczęk. Szczęki powinny odbijać równomiernie i z taką samą siłą. Aby odbijały mociej, należy dokręcić śrubę, jeśli słabiej, zmniejszyć naciągnięcie sprężyny. Uwaga, należy robić to z wyczuciem. Jeśli naciągniemy sprężynę zbyt mocno, ciężej będzie pracował cały mechanizm. Silniej będziemy musieli naciskać na klamkę, a całość powinna pracować płynnie i delikatnie. 9. Finisz Jeśli wszystko już działa jak należy, możemy odciąć nadmiar linki, a na jej końcu zacisnąć aluminiową skuwkę. Zapewni to estetyczny wygląd i zapobiegnie rozplataniu się przewodu.