Guma miękka i nie pęka
Własności toczne i odporność na przebicie nie zależą tylko od opon, decydująca jest ich „zawartość”. Przetestowaliśmy dla was dziesięć dętek. Każdy chciałby dotrzeć do celu szybko i bezproblemowo, a jednak, jak się często okazuje, nie poziom wytrenowania odgrywa najistotniejszą rolę. To, że dobór opony może zdecydować o przebiegu wycieczki, brzmi już jak truizm, a przy tym ciągle nie docenia się wpływu tego, co kryje się we wnętrzu, czyli dętki. Waga, materiał i grubość „gumek” wpływają na właściwości opon w sposób szalenie istotny, a tylko wtedy, kiedy pasują one do siebie nawzajem, można wykorzystać wszystkie zalety pary. Dlatego sprawdziliśmy dziesięć sztuk na stanowisku testowym. Zjazdowe monstra i wyścigowe chuchra musiały przetrwać tortury w laboratorium, podobnie jak egzotyczne modele lateksowe i dętki z uszczelniaczami. Różnice w wadze były wielkie – zjazdowa Kenda ze swoimi 675 g ważyła ponad siedem razy więcej niż Supersonic Continentala o masie 93 g. W teście dało się zauważyć tendencję – im dętka lżejsza, tym lżej się toczy. Najlepsze wartości w teście oporów toczenia uzyskały lateksowa dętka Michelina i Green Lite Panaracera – trochę ponad 21 W. Nawet jednak ciężka Kenda osiąga „tylko” 29 W, przy tak niewielkiej różnicy tym samym ważniejszy staje się wybór opon. W teście na przebicie, zgodnie z oczekiwaniami, triumfowała dętka zjazdowa, jednak także cienkie modele wyścigowe nie miały się czego wstydzić, nie są też gorsze niż „normalne” dętki. Można nawet stwierdzić, że odporność na przebicie modeli zjazdowych jest w porównianiu z wyścigowymi gorsza, niż można się spodziewać. Trudno jest przy tym stwierdzić, które z nich są trwalsze, ponieważ w warunkach laboratoryjnych trudno jest symulować „pracę” dętki, jej ruchy. Na pewno jednak ścianki Kendy o grubości ponad 2 mm zużywają się wolniej niż Maxxisa Flyweight, mierzące jedynie 0,36 mm. Kto chce oszczędzać wagę, by wystartować w maratonie, ten z typowej dętki wyścigowej będzie zadowolony. Lekkie dętki zjazdowe często ważą jedynie 100 g więcej niż zwykłe modele, a prócz downhillowcom pomóc mogą także tym, którzy szczególny nacisk kładą na bezpieczeństwo. Opory toczenia nie podwyższą się przy tym zbytnio. Czy są jakieś alternatywy dla dętek? Porównujemy różne systemy z dętkami i oponami oraz oponami bezdętkowymi.