Pancerne skorupki

Kolarz oczekuje od kasku trzech rzeczy. Powinien być lekki, wygodny i nie powodować przegrzania. Sprawdziliśmy pod tym kątem dziesięć modeli najwyższych, które porównaliśmy z tańszymi. „Kaskowi zawdzięczam życie” – mówi Olaf Ludwig, manager Teamu T-Mobile. W 1995 roku podczas Tour de France ten były zawodowiec brał udział w kraksie na mecie w Le Havre i uderzył w stalową barierę. Hełm rozpadł się w drobny mak, ale zapobiegł poważnym obrażeniom. Choć nie był to pojedynczy przypadek, Ludwig jeszcze przed dwoma laty nie wierzył, że obowiązek jazdy w kasku w ogóle się przyjmie. „Jedni mówią, że w kasku za gorąco jest na podjazdach, inni narzekają na niewygodę.” – tak uzasadniał w jednym z wywiadów swój sceptycyzm. Tyle że argumenty, które przeciwnicy kasków ciągle chętnie podnoszą, były trafne mniej więcej 15 lat temu, gdy ochrona głowy była dopasowywana za pomocą wielu wkładek, a wyglądem przypominała durszlak. W międzyczasie nowoczesne technologie sprawiły, że noszenie kasków stało się (dosłownie) lżejsze. W testach 5 lat temu tylko cztery na dziesięć kasków ważyło mniej niż 300 g, dziś tylko Lazer Blade, Casco Vautron i Limar 907 mogą się „pochwalić” wynikiem w okolicach 300 g spośród dwudziestu testowanych modeli. Powód? Inmolding – obecnie standard na rynku. W tej technologii w trakcie procesu produkcyjnego absorbująca uderzenia pianka (styropian) wtryskiwana jest bezpośrednio w skorupę z tworzywa i na stałe z nią łączona. Niektórzy producenci, tacy jak Lazer czy Giro, dodają nawet pierścienie wzmacniające czy ożebrowania. Pozwala to na jeszcze wydatniejsze powiększenie otworów, bez osłabiania struktury. Inni, np. Uvex i Casco, stawiają na wielokrotny Inmolding, w którym kask pokrywany jest twardą skorupą nie tylko od góry, ale też od dołu i z tyłu. W ten sposób lepiej chroniona jest nie tylko głowa, ale i wrażliwa pianka. Pozwala to również zachować w miarę niezmienny wygląd hełmu na dłuższy czas.

Rozgrzany i przewiany

Nawet system Inmolding nie sprawi jednak, że kask będzie wieczny. Promienie UV wpływają na starzenie się materiału, wysychanie i kruchość konstrukcji. Ochrony, jaką powinien dawać kask, nie można wówczas zagwarantować. Dlatego też kask należy regularnie wymieniać, co 3 do 5 lat, a po upadku zawsze, nawet jeśli hełm nie nosi widocznych śladów uszkodzeń. Sprawdzenie, czy kask spełnia międzynarodowe standardy bezpieczeństwa, jest proste. Wystarczy poszukać w jego wnętrzu nalepki świadczącej o przejściu testu „EN 1078”. Od roku 1996 wszystkie kaski muszą zaliczyć taki sprawdzian, aby funkcjonować na rynku europejskim. Oczywiście wszystkie modele w teście spełniają ten warunek. Oceniając wybrane modele, skoncentrowaliśmy się na dwóch innych, istotnych aspektach – komforcie noszenia wraz z możliwościami regulacji i wentylacji. Testowaliśmy w tunelu aerodynamicznym, stosując sensory, ogrzewając hełm od środka i mierząc temperaturę bez kasku, z kaskiem i z dwiema różnymi prędkościami (zobacz: „Jak testowaliśmy”). Przeciętnie w trakcie postoju w każdym z kasków nie było cieplej o więcej niż 0,9%. Na symulowanym podjeździe, przy prędkości 12 km/h, i w trakcie szybkiej jazdy z prędkością 30 km/h różnica temperatur w najgorzej wentylowanym kasku nie przekraczała 1°C w porównaniu z jazdą bez nakrycia głowy. Siatki chroniące przed owadami z przodu kasku również nie miały istotnego wpływu na wyniki badań.

Założony i dopasowany

Nawet najlżejszy i najlepiej przewietrzony kask pozostanie w szafie, jeśli nie będzie dobrze leżał. To niebezpieczeństwo jest szczególnie duże, gdy dostępny jest tylko jeden rozmiar modelu. W związku z tym, że właściwie każdy kask ma system umożliwiający dopasowanie, producenci w przypadku tanich modeli (z chęci obniżenia kosztów) rezygnują z oferowania większej liczby rozmiarów. Tego typu kaski pasują zazwyczaj tylko wtedy, gdy obwód głowy odpowiada górnemu zakresowi skali wielkości. Im więcej dostępnych rozmiarów, tym większe prawdopodobieństwo znalezienia takiego, który naprawdę będzie pasować. Niezależnie od rozmiarów większość testerów preferuje hełmy, które nie wyglądają zbyt potężnie na głowie. Ważna jest też możliwie bezproblemowa regulacja. Najbardziej chwalone są pokrętła, które można obsługiwać jedną ręką. Jeśli chcecie być pewni dopasowania kasku, najlepiej wziąć ze sobą także okulary rowerowe i sprawdzić, czy zmieszczą się pod skorupą. Jeśli nie, w trakcie jazdy pod górę kask wprawdzie będzie na głowie, ale okulary w ręku.

Jak testowaliśmy

W teście sprawdziliśmy dziesięć modeli najwyższych i dziesięć tańszych znanych, profesjonalnych producentów. W ramach dwutygodniowego obozu treningowego wielu kolarzy testowało każdy z modeli w odmiennych warunkach, na różnorodnych trasach, w czasie deszczu, w słońcu i wietrze. Dodatkowo kaski były sprawdzane w tunelu aerodynamicznym, w teście opracowanym specjalnie na potrzeby tego tekstu. Sztuczna głowa (dummy), odpowiadająca kształtem, wagą i środkiem ciężkości ludzkiej, została wyposażona w 30 sensorów, które mierzyły rozprowadzanie ciepła podczas symulowanego w kanale podjazdu, przy prędkości 12 km/h, i w trakcie poruszania się z prędkością 30 km/h, jak też w stanie spoczynku. Wahania temperatur były przekazywane bezpośrednio do komputera. W ten sposób zapobiegano niedokładnościom, jakie mogłyby powstać, gdbyby kask zdejmowano, a temperaturę na głowie mierzono z pomocą kamery termograficznej.

  1. 30 sensorów mierzy rozkład temperatur na dummym, który (jak w rzeczywistości) ma głowę pochyloną do przodu.
  2. Głowa była umieszczona w kanale aerodynamicznym o zamkniętym obiegu, gdzie wentylator zasysał powietrze także z tyłu, by zagwarantować jednolity strumień powietrza.
  3. W trakcie testu za każdym razem powstawał podobny wykres rozkladu temperatur.

Alpina Phantom Dystrybutor: www.alpina-helmets.de Cena: ok. 400 zł Rozmiary (obwód gŁowy):1) unisize, 55-60 cm Siatka przeciw owadom: tak Waga (w gramach, rozmiar M): 253 oooo9 Dopasowanie/paski/blokady:2) oooo9 CaŁkowita ocena w teście praktycznym: oooo9 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 12 km/h: ooo99 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 30 km/h: ooo99 Solidny kask, niestety dostępny tylko w jednej wielkości. Głównym przedmiotem krytyki testerów był toporny wygląd. O mocno schodzące brzegi zaczepiają większe okulary. Odblaski w kółku regulującym. Dummy zagrzał się przy 30 km/h po obu bokach i na górze w miejscu, gdzie brak otworów. Przy 12 km/h temperatura w tych miejscach była trochę wyższa. Alpina Torro Dystrybutor: www.alpina-helmets.de Cena: ok. 140 zł Rozmiary (obwód gŁowy): 51-57, 57-62 cm Siatka przeciw owadom: tak Waga (w gramach, rozmiar M): 233 ooooo Dopasowanie/paski/blokady:2) oooo9 CaŁkowita ocena w teście praktycznym: oooo9 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 12 km/h: ooo99 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 30 km/h: ooo99 Kask leży dobrze, choć wyściełanie na pasku pod brodą jest odrobinę zbyt skromne. W kółku regulującym zintegrowano odblask. Temperatury podobne jak w Phantomie. Na górze, na środku, gdzie rzeczywiście duża powierzchnia została pozostawiona bez otworów i na opuszczonych nisko brzegach dummy rozgrzewał się przy obu prędkościach. Bell Sweep R Dystrybutor: www.rowery.com.pl Cena: 540 zł Rozmiary (obwód gŁowy):1) S (51-55 cm), M (55-59 cm), L (59-63 cm) Siatka przeciw owadom: nie Waga (w gramach, rozmiar M): 289 o9999 Dopasowanie/paski/blokady:2) oooo9 CaŁkowita ocena w teście praktycznym: oooo9 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 12 km/h: ooooo W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 30 km/h: ooooo Kask uciska lekko czoło i boki, poza tym bezproblemowe użytkowanie i piękny wygląd. Sweep R przy obu prędkościach chłodzi bardzo dobrze, jedynie z przodu, na brzegach, pojawiły się cieplejsze miejsca. Bell ARC FS Dystrybutor: www.rowery.com.pl Cena: 180 zł Rozmiary (obwód gŁowy):1) unisize 54-61 cm Siatka przeciw owadom: nie Waga (w gramach, rozmiar M): 269 ooo99 Dopasowanie/paski/blokady:2) oo999 CaŁkowita ocena w teście praktycznym: oo999 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 12 km/h: ooooo W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 30 km/h: oooo9 Długości paska pod brodą i pasków po bokach. Dolna część, nie licząc jednego otworu z tyłu, pozbawiona otworów. W tunelu tworzyła się tu gorąca obręcz. Jednak model jest dobrze wentylowany od góry, także w trakcie symulowanego podjazdu. Casco Vautron Dystrybutor: K&A, tel. 033 854 31 89 Cena: 760 zł Rozmiary (obwód gŁowy):1) S 52-57 cm, M 57-60 cm, L 60-64 cm Siatka przeciw owadom: nie Waga (w gramach, rozmiar M): 318 o9999 Dopasowanie/paski/blokady:2) oo999 CaŁkowita ocena w teście praktycznym: oo999 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 12 km/h: oooo9 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 30 km/h: oooo9 Kształt kasku wymaga przyzwyczajenia. Niemożliwe jest noszenie okularów nad paskami bocznymi, ponieważ te zamocowane są do wystających plastikowych uchwytów. Na płaskich fragmentach, po bokach i z tyłu, w miejscu podparcia, dummy lekko się rozgrzewał, ale mimo małych otworów kask chłodzi dobrze. Casco Ventec Dystrybutor: K&A, tel. 033 854 31 89 Cena: 199 zł Rozmiary (obwód gŁowy):1) unisize 55-61 cm Siatka przeciw owadom: nie Waga (w gramach, rozmiar M): 287 o9999 Dopasowanie/paski/blokady:2) ooo99 CaŁkowita ocena w teście praktycznym: ooo99 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 12 km/h: o9999 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 30 km/h: o9999 Kask leży dobrze, ale mocno przylega do czoła. Okulary z dużymi szkłami dotykają brzegu. Fakt, że wkładki w części górnej są przyklejone, testerzy odebrali jako wadę. W pokrętle regulującym znajduje się odblask. Otwory są wprawdzie rozmieszczone regularnie, ale jest ich za mało. Następstwem tego okazuje się słaba wentylacja, pod całym kaskiem jest równomiernie ciepło. Cratoni Ceron Dystrybutor: www.unibike.pl Cena: 639 zł Rozmiary (obwód gŁowy):1) S/M (54-58 cm), L/XL (58-62 cm) Siatka przeciw owadom: nie Waga (w gramach, rozmiar M): 277 oo999 Dopasowanie/paski/blokady:2) oooo9 CaŁkowita ocena w teście praktycznym: ooo99 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 12 km/h: ooooo W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 30 km/h: ooooo Testerzy chwalili kask, tylko na długich trasach narzekali trochę na brak wyściełania w części czołowej, gdzie pojawiały się miejsca ucisku. Dzięki dużym, równomiernie rozmieszczonym otworom kask bardzo dobrze chłodzi. Nawet na czole i po bokach przy obu prędkościach głowa ogrzewa się tylko minimalnie. Cratoni Zethos Dystrybutor: www.unibike.pl Cena: 375 zł Rozmiary (obwód gŁowy):1) S/M 54-59 cm, L/XL 58-62 cm Siatka przeciw owadom: nie Waga (w gramach, rozmiar M): 268 ooo99 Dopasowanie/paski/blokady:2) ooo99 CaŁkowita ocena w teście praktycznym: ooo99 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 12 km/h: oooo9 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 30 km/h: oooo9 Dobre dopasowanie, ale mechanizm regulujący wykazuje tendencję do blokowania się. Odblaski znajdują się z tyłu na kasku. Przy symulowanej jeździe 30 km/h głowa była chłodzona szczególnie efektywnie w okolicach czoła i boków. Cieplej było tylko na brzegach z przodu i na górze pośrodku w części tylnej. Giro Atmos Dystrybutor: www.bikeman.pl Cena: 800 zł Rozmiary (obwód gŁowy):1) S (51-55 cm), M (55-59 cm), L (59-63 cm) Siatka przeciw owadom: nie Waga (w gramach, rozmiar M): 280 oo999 Dopasowanie/paski/blokady:2) ooo99 CaŁkowita ocena w teście praktycznym: oooo9 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 12 km/h: ooooo W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 30 km/h: ooooo Zdania były podzielone. Niektórych kask cisnął w czoło, innym bardzo pasował. Podobał się jednak agresywny wygląd. Spłaszczone otwory świetnie spełniają swoje zadanie. Czoło, jak i część tylna głowy dummy’ego pozostawały chłodne. Lekkie podniesienie temperatury dało się tylko zauważyć pod brzegiem z przodu i na żebrowanym środku. Giro Transfer Dystrybutor: www.bikeman.pl Cena: 179 zł Rozmiary (obwód gŁowy):1) Unisize 54-61 cm Siatka przeciw owadom: tak Waga (w gramach, rozmiar M): 247 ooooo Dopasowanie/paski/blokady:2) ooo99 CaŁkowita ocena w teście praktycznym: ooo99 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 12 km/h: oooo9 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 30 km/h: oooo9 Kask leży bardzo dobrze, trzepoczą jedynie paski boczne w trakcie jazdy. Tam, gdzie są otwory, kask chłodzi dobrze przy obu prędkościach. Na bokach i w części czołowej jest trochę cieplej. Lazer Blade Team Dystrybutor: www.ampbike.com Cena: 495 zł Rozmiary (obwód gŁowy):1) S/M (53-56 cm), L/XL (57-62 cm) Siatka przeciw owadom: nie Waga (w gramach, rozmiar M): 295 o9999 Dopasowanie/paski/blokady:2) oo999 CaŁkowita ocena w teście praktycznym: oo999 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 12 km/h: ooo99 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 30 km/h: ooo99 Testerzy narzekali na pracochłonną regulację, ale jeśli kask zostanie raz dopasowany, leży naprawdę dobrze. Od czoła po część górną hełm rozgrzewa się równomiernie w trakcie symulowanej jazdy pod górę. Przy 30 km/h czoło pozostaje jednak relatywnie chłodne. Szczególnie w częci tylnej głowy kask wentyluje efektywnie. Lazer X3M Dystrybutor: www.ampbike.com Cena: 239 zł Rozmiary (obwód gŁowy):1) unisize 54-61 cm Siatka przeciw owadom: nie Waga (w gramach, rozmiar M): 268 ooo99 Dopasowanie/paski/blokady:2) oo999 CaŁkowita ocena w teście praktycznym: o9999 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 12 km/h: o9999 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 30 km/h: o9999 Wada tego hełmu to mało komfortowy mechanizm dopasowania, blokady pasków znajdują się bardzo blisko skorupy kasku. Odblaski umiejscowiono z tyłu. Prawie cała głowa dummy’ego rozgrzała się znacznie przy symulowanej jeździe z prędkością 12 km/h. Przy 30 km/h chłodzenie z tyłu było lepsze, ale zasadniczo wentylacja słaba. Limar 909 Dystrybutor: www.harfa-harryson.com.pl Cena: 589 zł Rozmiary (obwód gŁowy):1) M (54-58 cm), L/XL (57-62 cm) Siatka przeciw owadom: nie Waga (w gramach, rozmiar M): 282 o9999 Dopasowanie/paski/blokady:2) oooo9 CaŁkowita ocena w teście praktycznym: oooo9 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 12 km/h: oo999 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 30 km/h: ooo99 Kask z przodu jest szeroki i nisko opada, ale dobrze leży. W związku z tym, że w części tylnej otworów jest mniej, właśnie tam daje się zauważyć podniesienie temperatury, szczególnie podczas symulowanego podjazdu. W części tylnej system regulujący praktycznie zamyka hełm, więc także tam jest cieplej. Limar 907 Dystrybutor: www.harfa-harryson.com.pl Cena: cena niedostępna Rozmiary (obwód gŁowy):1) M (53-58 cm), L (58-62 cm) Siatka przeciw owadom: nie Waga (w gramach, rozmiar M): 291 o9999 Dopasowanie/paski/blokady:2) oooo9 CaŁkowita ocena w teście praktycznym: ooo99 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 12 km/h: oo999 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 30 km/h: ooo99 Jeśli zapomnimy o denerwującej regulacji z tyłu, kask będzie bezproblemowy, ponieważ leży dobrze. Okulary lekko dotykają z przodu i po bokach. Przy 12 km/h wentylacja mogłaby być lepsza, szczególnie z tyłu i po bokach. Przy 30 km/h dummy pozostaje zimny, także na czole i z tyłu głowy, jednak nie po bokach i u góry. Met Stradivarius II Dystrybutor: www.velo.com.pl Cena: 479 zł Rozmiary (obwód gŁowy):1) M (54-57 cm), L (58-61 cm) Siatka przeciw owadom: nie Waga (w gramach, rozmiar M): 277 oo999 Dopasowanie/paski/blokady:2) oooo9 CaŁkowita ocena w teście praktycznym: ooooo W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 12 km/h: ooo99 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 30 km/h: ooo99 Sposób zamocowania pasków, znajdujących się całkiem na zewnątrz skorupy, testerzy oceniali jako godny ulepszenia. Poza tym brak było uwag. Z tyłu na kasku znajdują się odblaski. W tunelu aerodynamicznym kask wylądował w środku pola. Mimo dużych otworów wentylacyjnych dummy miał ciepłą głowę z przodu i po bokach. Met Scatto Dystrybutor: www.velo.com.pl Cena: 229 zł Rozmiary (obwód gŁowy):1) unisize 54-64 cm Siatka przeciw owadom: nie Waga (w gramach, rozmiar M): 259 oooo9 Dopasowanie/paski/blokady:2) ooo99 CaŁkowita ocena w teście praktycznym: ooo99 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 12 km/h: ooo99 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 30 km/h: ooo99 Mimo dobrze działającego zapięcia testerzy określali dopasowanie kasku jako wahliwe. Odblaski umieszczono z tyłu. Chociaż otwory są mniejsze niż w Stradivariusie, dzięki ich równomiernemu rozłożeniu wentylacja jest dobra. Podniesienie temperatury występuje tylko pod i nad otworami czołowymi. Specialized Decibel Dystrybutor: www.skiteam.pl Cena: 729 zł Rozmiary (obwód gŁowy):1) S (53-57 cm), M (56-60 cm), L (59-63 cm) Siatka przeciw owadom: nie Waga (w gramach, rozmiar M): 269 ooo99 Dopasowanie/paski/blokady:2) ooo99 CaŁkowita ocena w teście praktycznym: oooo9 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 12 km/h: ooo99 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 30 km/h: oooo9 Dobrze leżący kask z nisko schodzącym systemem dopasowania z tyłu. Brzegi z tworzywa po bokach nie pasują do niektórych okularów. Płaskie, długie otwory dobrze chłodzą przy większych prędkościach, szczególnie okolice czoła i tyłu głowy. Na podjazdach już tak rewelacyjnie nie jest. Z przodu, mimo dodatkowego otworu, jest gorąco. Specialized Chamonix Dystrybutor: www.skiteam.pl Cena: 199 zł Rozmiary (obwód gŁowy):1) S (53-57 cm), M (56-60 cm), L (59-63 cm) Siatka przeciw owadom: nie Waga (w gramach, rozmiar M): 219 ooooo Dopasowanie/paski/blokady:2) o9999 CaŁkowita ocena w teście praktycznym: oo999 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 12 km/h: oo999 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 30 km/h: ooo99 Wąski, relatywnie wysoko ustawiony na głowie kask, który jest dodatkowo trudny do wyregulowania. Bardzo lekki. W przeciwieństwie do Decibela otwory wentylacyjne są naprawdę małe. Czuje się to przede wszystkim przy prędkości 12 km/h, gdy cała głowa jest gorąca. Dopiero przy prędkości 30 km/h chłodzenie okazuje się lepsze. Uvex Wing RS Dystrybutor: www.eurobike.pl Cena: 356 zł Rozmiary (obwód gŁowy):1) 52-58 cm, 58-64 cm Siatka przeciw owadom: tak Waga (w gramach, rozmiar M): 249 ooooo Dopasowanie/paski/blokady:2) ooooo CaŁkowita ocena w teście praktycznym: ooooo W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 12 km/h: oooo9 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 30 km/h: ooo99 Bezproblemowy kask w esy-floresy. Mimo siatki w otworach chłodzi nie gorzej niż wiele hełmów jej pozbawionych, także na podjazdach. W trakcie symulowanej jazdy z prędkością 30 km/h dało się zauważyć miejsca cieplejsze po bokach i w części środkowej z przodu. Uvex Explorer 2 Dystrybutor: www.eurobike.pl Cena: 199 zł Rozmiary (obwód gŁowy):1) 54-60 cm Siatka przeciw owadom: tak Waga (w gramach, rozmiar M): 278 oo999 Dopasowanie/paski/blokady:2) oooo9 CaŁkowita ocena w teście praktycznym: ooo99 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 12 km/h: oo999 W kanale aerodynamicznym – wentylacja przy 30 km/h: oo999 Kask leży dobrze, z tyłu, na kółku regulacyjnym, znajduje się odblask. Wentylacja mogłaby być lepsza. Przy prędkości 12 km/h rozgrzewa się cała głowa, szczególnie ponad otworami czołowymi. Przy 30 km/h czoło i tył głowy pozostają chłodne, gorąco jest jednak pod przednią obręczą i w przedniej części głowy.

top 3

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej

Filmy

Wybór redakcji

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej
comments powered by Disqus

Informuj mnie o nowych artykułach