Słońce na własność

Nigdzie nie jest powiedziane, że na rowerze po ciemku jeździć się nie da, trzeba tylko zadbać o to, by widzieć i być widzianym. Jeśli jesienią i zimą, gdy dzień jest krótki, nie chcemy zrezygnować z naszego hobby, zakup odpowiedniego oświetlenia będzie rzeczą niezbędną. Podpowiemy wam, jaki sprzęt i dla kogo będzie najlepszy.

Miasto nocą

Podstawa, jeśli mamy być zadowoleni z zakupu, to zastanowienie się, gdzie przede wszystkim używać będziemy roweru. Inne rozwiązanie będzie najlepsze w przypadku roweru miejskiego, inne w przypadku górala. W rowerze używanym na co dzień najbardziej uniwersalne będzie dynamo i zasilane nim oświetlenie przednie i tylne. Prądnica tego typu, o ile tylko poruszamy się po drogach utwardzonych, nie wymaga prawie obsługi, nie boi się nawet deszczu, bo nowoczesne rolki nie ślizgają się na oponie. W błotnisty teren wjechać się jednak nie da, a tym bardziej jeździć po śniegu. Zalet jest więcej. O ile wybierzemy model firmowy, służyć nam będzie bardzo długo, a zasilane nim lampy nie będą potrzebowały ani baterii, ani akumulatorów, koszty użytkowania okażą się więc minimalne. Wady rolki ślizgającej się w niesprzyjających warunkach po oponie eliminuje dynamo w piaście przedniej. W związku z tym, że w sprzedaży są obecnie udane konstrukcje Shimano czy SRAM-a, w dodatku stosunkowo tanie, właśnie one powinny być najlepszym rozwiązaniem dla osób jeżdżących dużo. Nowoczesne dynama tego typu są zupełnie niewrażliwe na zewnętrzne warunki pogodowe, a różnice oporów toczenia takich piast w stosunku do zwykłych modeli wynoszą jedynie kilka procent, więc można je zbagatelizować. Producenci wypuszczają nawet specjalne wersje sportowe, które z powodzeniem zamontować można np. w treningowym, całorocznym rowerze szosowym.

Las po zmroku

Dynama w piaście mogą być używane nawet w rowerze górskim, ale podwyższona waga, jak też niemożność zastosowania np. hamulców tarczowych, powodują, że warto przyjrzeć się innym rozwiązaniom. Otóż w góralu wygodniejsze będą lampy zasilane z baterii lub akumulatorów. Odpada wówczas konieczność prowadzenia przewodów, tak podatnych na zerwanie podczas ostrej jazdy, rower zaś nie wymaga żadnych modyfikacji, takich jak inne koło przednie czy montaż dynama na specjalnym uchwycie. O ile z tyłu najlepsze są obecnie czerwone lampy diodowe, z przodu sytuacja jest bardziej skomplikowana. O użyteczności lampy przedniej decyduje przede wszystkim jej jasność, a ta niestety jest związana z zapotrzebowaniem na energię. Im żarówka ma większą moc, tym szybciej wyczerpuje baterie lub akumulatory. Dlatego też jeśli podczas nocnych wypraw chcemy coś widzieć, warto sięgnąć po rozwiązania inteligentne. Tania zwykła żarówka, nawet jeśli będzie energooszczędna, nie da jasnego światła, halogeny zasilane ze zwykłych baterii szybko zaś przestaną działać. Metody wyjścia z patowej sytuacji są trzy. Pierwsza z nich to użycie standardowej lampy z żarówką halogenową montowanej na kierownicy i zasilanie jej akumulatorami. Nowoczesne akumulatory mogą być ładowane nawet 1000 razy, koszt ich zakupu szybko więc się zwróci. Poza tym wielu producentów sprzedaje obecnie specjalne zestawy, w których od razu można nabyć komplet – lampę, akumulatory i ładowarkę. O ile przymierzamy się do podobnego wariantu, warto sięgnąć po taki, w którym ładowanie możliwe jest bez otwierania obudowy halogenu. Druga metoda to montaż lampy zasilanej z oddzielnego, dużego akumulatora przymocowanego do ramy. Żarówka może być wówczas o wiele silniejsza, jej obudowa mniejsza, a wysoki koszt zakupu zwróci się w postaci walorów użytkowych. Oświetlenie takie potrafi z nocy uczynić dzień. Trzeci wreszcie wariant, i on obecnie znajduje się w natarciu, to oświetlenie diodowe – oparte na białych diodach LED. W związku z tym, że pojedynczo jeszcze nie osiągają jasności porównywalnej z halogenami, grupuje się je po kilka w tak zwane klastry i wówczas bez problemu możemy wybrać się na naprawdę długą nocną wyprawę. W dziedzinie energooszczędności są one nie do pobicia, na jednym zestawie baterii świecą nawet kilkadziesiąt godzin. Dodatkowo też diody wyróżniają się wysoką trwałością, co sprawia, że zapewne to do nich należy przyszłość.

Drobny szczegół

Poza wymienionymi cechami warto zwrócić uwagę przy zakupie na jeszcze jeden drobny detal, otóż oświetlenie powinno być odporne na wodę. Tanie lampy z supermarketu nie spełnią podobnego warunku, lepiej więc sięgnąć od razu po modele markowe.

Oświetlenie na dynamo

Axa-Basta Hilight Cena: 77 zł | Zasilanie: dynamo Dystrybutor: Axa-Mag, tel. 032 674 20 21, www.axa-mag.com.pl Opis: pozornie klasyczna lampa przednia, a jednak pierwsze wrażenie myli, bo choć zasilana dynamem, to jednak nadaje się do użytku w ekstremalnych warunkach – ma uszczelnianą konstrukcję i jest nierdzewna. Strumień światła bardzo silny dzięki halogenowej żarówce 6V/2,4W. Do roweru miejskiego lub turystycznego jak znalazł. Podsumowanie: model stanowiący rozwinięcie tradycyjnej lampy przedniej zasilanej dynamem, mocny i jasny. Axa-Basta Quattro Cena: 31 zł | Zasilanie: nie dotyczy Dystrybutor: Axa-Mag, tel. 032 674 20 21, www.axa-mag.com.pl Opis: nowoczesne dynamo dla tych, którzy jeżdżą dużo, niekoniecznie tylko latem. Najnowocześniejsza technologia, rolka z kewlaru, obudowa odporna na uderzenia, w środku zaś smar o podniesionej żywotności. Model doskonale pasować będzie do oświetlenia nie tylko Axa-Basty. Podsumowanie: przykład jak można modyfikować klasyczne rozwiązania, by uzyskać ich maksymalną użyteczność. Dynamo na lata. Shimano HB-NX30 Cena: 170 zł | Zasilanie: nie dotyczy Dystrybutor: R&P Pawlak, tel. 061 87 87 335, www.rp-pawlak.pl Opis: nowy „odchudzony” model dynama Shimano w przedniej piaście o zredukowanych oporach toczenia o 48% i 23% zmniejszonej masie w stosunku do poprzedniego modelu. Do zastosowania głównie w rowerach miejskich, ale nie tylko. Prosty montaż przewodów dzięki specjalnym wtyczkom. Całość szczelnie zamknięta. Moc 3W. Podsumowanie: jeden z kilku modeli dynam Shimano, które podbijają rynek. Jako całoroczne źródło zasilania – super. Axa-Basta C20 Cena: 1,60 zł | Zasilanie: dynamo Dystrybutor: Axa-Mag, tel. 032 674 20 21, www.axa-mag.com.pl Opis: lampa tylna dobrze znana jeszcze z komunijnego składaka w wielu sytuacjach doskonale spełnia swoje zadanie. Umiejscowiona na końcu roweru zapewnia wysoki stopień bezpieczeństwa, a zasilana dynamem nie podnosi kosztów użytkowania roweru. Model C20 ma zabezpieczenia antywstrząsowe i klosz o nowoczesnym kształcie. Podsumowanie: lampka do roweru miejskiego. Prostota konstrukcji i brak dodatkowych kosztów są tu najistotniejsze.

Oświetlenie przednie halogenowe

CatEye HL-MC200 Cena: 57,90 zł | Zasilanie: 4 x AA Dystrybutor: Velo Sp. z o.o., tel. 032 330 67 00, www.velo.com.pl Opis: lampa przednia z żaróweczką halogenową o mocy 2,4W. Czas świecenia 3 godziny. Kształt lampy umożliwia zamocowanie jej powyżej lub poniżej kierownicy. Uchwyt z zaciskiem mimośrodowym umożliwia również regulację kierunku padania światła w płaszczyźnie poziomej. Warto dokupić akumulatory. Podsumowanie: sprzęt dla szukających oświetlenia zajmującego niewiele miejsca na kierownicy. Dodatkowy plus za oryginalny wygląd. Kelly’s WH01K Cena: 35 zł | Zasilanie: 4 x AA Dystrybutor: Kelly’s, tel. 071 318 88 77, www.kellys-bicycles.com Opis: typowa lampka z żarówką kryptonową w klasie ekonomicznej, zasilana paluszkami. Miły dodatek to dwie funkcje świecenia – do wyboru mamy różne jasności. Dodatek przydatny na co dzień to wskaźnik pracy i naładowania baterii. Oczywiście także w tym przypadku lepiej dokupić akumulatory. Podsumowanie: nie tak jasna jak halogen, nie tak oszczędna jak diody. Dzięki niewygórowanej cenie jest to jednak korzystny wybór. Trelock LS 500 Cena: 69 zł | Zasilanie: 5 x AA Dystrybutor: Bikeman, tel. 022 673 83 48, www.bikeman.pl, Saks, tel. 058 682 20 87, > Opis: żarówka halogenowa HS-3 zapewnia wysokie natężenie światła – 15 Lux. Całość może być zasilana bateriami lub akumulatorami (w obudowie zintegrowano gniazdo do ich ładowania). Czas świecenia wynosi do 5 godzin. Ciekawostka to sferyczna główka o regulowanym kącie ustawienia. Podsumowanie: klasyczna już lampa halogenowa o nowoczesnym wyglądzie. Warto dokupić akumulatorki.

Oświetlenie przednie diodowe

CateEye HL-EL300 Cena: 159 zł | Zasilanie: 4 x AA Dystrybutor: Velo Sp. z o.o., tel. 032 330 67 00, www.velo.com.pl Opis: Lampa przednia z 5 białymi diodami LED, wyposażona w reflektor z soczewką wykonaną w technologii OpticubeŞ, która daje intensywne, skoncentrowane światło i zapewnia jasność ponad 400 kandeli do 30 godzin. Całkowity czas świecenia do 110 godzin. Uchwyt z zaciskiem mimośrodowym umożliwia również regulację kierunku padania światła. Podsumowanie: prawdziwa konkurencja dla halogenów, silne światło, rewelacyjna długość działania. Najnowocześniejsza technika w zgrabnym opakowaniu. MacTronic DB-42WX Cena: 35 zł | Zasilanie: 4 x AA Dystrybutor: Mactronic, tel. 071 351 86 53, www.mactronic.com.pl Opis: rozwiązanie oryginalne i co istotne działające – żarówka ksenonowa i 2 diody LED w jednym urządzeniu. Możliwe trzy tryby pracy – high power xenon, xenon i 2 białe LED, w zależności od wymaganej intensywności świecenia. Przy użyciu wyłącznie diod czas działania do 200 godzin, ale jasność jest wówczas niewystarczająca, by jeździć po lesie. Podsumowanie: producent daje do wyboru dużą jasność i krótki czas działania albo długie działanie, ale mniej intensywne światło. Ciekawy pomysł, wybór zgodny z upodobaniami. Q-Lite Star-Vision Cena: 24,90 zł | Zasilanie: 2 x AAA (w kpl.) Dystrybutor: Saks, tel. 058 682 20 87, > Opis: najtańsza możliwość, by spróbować jakości działania oświetlenia wyposażonego w jasną białą diodę LED. Prosta, uszczelniana konstrukcja, niewielki rozmiar i rozsądny, jak na cenę, czas działania (ok. 10 godzin). Bardzo dobrze widoczna z kilkuset metrów, choć ze względu na niewielki odbłyśnik oświetla jedynie niewielki fragment drogi. Podsumowanie: prosty i tani model diodowy do użytku przede wszystkim w mieście. W komplecie otrzymujemy nawet baterie. Sigma Blade Cena: 55 zł | Zasilanie: 3 x AA Dystrybutor: Bikeman, tel. 022 673 83 48, www.bikeman.pl, Euro-Bike-Products, tel. 061 87 87 360, www.eurobike.pl, Kelly’s, tel. 071 318 88 77, www.kellys-bicycles.com, Saks, tel. 058 682 20 87, > Opis: 3 bardzo jasne białe diody LED pozwalają na dwa tryby świecenia – ciągły lub pulsacyjny. Bardzo ekonomiczny czas pracy, wynoszący dla trybu ciągłego ponad 120 h, a pulsacyjnego ponad 250 h. Lampa dodatkowo jest też wodoszczelna. Podsumowanie: nowa konstrukcja o ciekawych cechach podnoszących funkcjonalność produktu. Niskie koszty użytkowania.

Oświetlenie przednie halogenowe

Cateye HL-RC230 Twin Cena: 379 zł | Zasilanie: akumulator ołowiowy Dystrybutor: Velo Sp. z o.o., tel. 032 330 67 00, www.velo.com.pl Opis: zestaw 2 reflektorów, wyposażony w akumulator ołowiowy, przystosowany do umieszczenia w koszyku na bidon lub do zamocowania za pomocą pasków z rzepem. Wyłącznik reflektorów mocowany na kierownicy. Jeden reflektor 10 W daje światło o szerokim kącie (rozproszone), drugi 10 W, światło punktowe (skupione). Czas świecenia wynosi 1 godzinę (10 W+10 W) lub 2 godziny (10 W). W zestawie znajduje się ładowarka. Możliwość regulacji kierunku padania światła w płaszczyźnie poziomej. Podsumowanie: pełen zestaw dla nocnego wojownika, wymarzony na jesienne i zimowe wyprawy po zmroku. Sigma Mirage Cena: 218 zł | Zasilanie: akumulator ołowiowy Dystrybutor: Bikeman, tel. 022 673 83 48, www.bikeman.pl, Euro-Bike-Products, tel. 061 87 87 360, www.eurobike.pl, Kelly’s, tel. 071 318 88 77, www.kellys-bicycles.com, Saks, tel. 058 682 20 87, > Opis: lampa przednia firmy Sigma Sport z akumulatorem odpornym na wstrząsy. Żarówka halogenowa dalekiego zasięgu o mocy 5 W. Czas świecenia ok. 3 godzin. Dioda sygnalizacji rozładowania akumulatora, a sam akumulator dostosowany do montażu w koszyku na bidon, gniazdo ładowania w obudowie włącznika. Uchwyt umożliwia montaż opcjonalnej lampy Mirage X (136 zł, moc 10 W). Podsumowanie: całość trochę ciężka, ale dzięki korzystnej cenie, mocy żarowki i długości działania na pewno będzie to korzystny zakup. Z Mirage X istnieje ryzyko oślepiania samochodów!

Oświetlenie tylne diodowe

CatEye SL-LD100 Cena: 56,90 zł | Zasilanie: 2 x CR2032 Dystrybutor: Velo Sp. z o.o., tel. 032 330 67 00, www.velo.com.pl Opis: Wodoodporna (do 50 m) minilampa pozycyjna tylna o średnicy korpusu 40 mm (dostępny jest też wariant przedni). 2 diody, 3 funkcje. Mocowana za pomocą gumki. Włącza się ją, przykładając magnes znajdujący się na końcu gumki do korpusu lampy. Czas świecenia 50-150 godzin. Podsumowanie: nowy model o ciekawym sposobie mocowania i długim czasie świecenia. Do montażu nie tylko na rowerze. Kelly’s KSL-301 Cena: 12 zł | Zasilanie: 2 x AAA (w kpl.) Dystrybutor: Kelly’s, tel. 071 318 88 77, www.kellys-bicycles.com Opis: jeśli ktoś zarzeka się, że nie stać go na oświetlenie, a tym samym na bezpieczeństwo na drodze, powinien sięgnąć po diodę Kelly’sa. Za jedyne 12 zł otrzymujemy model 3-diodowy i 2-funkcyjny, do tego z bateriami w komplecie! Lampkę montuje się na sztycy podsiodłowej. Podsumowanie: lampka prosta i tania, w zestawie otrzymujemy też baterie. Nasz typ w kategorii ekonomicznej. Sigma Cuberider Cena: 53 zł | Zasilanie: 2 x LR1 Dystrybutor: Bikeman, tel. 022 673 83 48, www.bikeman.pl, Euro-Bike-Products, tel. 061 87 87 360, www.eurobike.pl, Kelly’s, tel. 071 318 88 77, www.kellys-bicycles.com, Saks, tel. 058 682 20 87, > Opis: lampa jest widzialna w zakresie aż 220 stopni. Prosty montaż na sztycy z użyciem gumki sprawia zaś, że nie są potrzebne żadne narzędzia. Producent zapewnia, że czas świecenia sięga 60 godzin. Podsumowanie: nowy wodoszczelny model o wyjątkowo prostym montażu na sztycy podsiodłowej. Wysoki stopień bezpieczeństwa. Trelock LS 510 Cena: 49 zł | Zasilanie: 2 x AAA Dystrybutor: Bikeman, tel. 022 673 83 48, www.bikeman.pl, Saks, tel. 058 682 20 87, > Opis: zestaw aż 5 diod świecących jest widoczny w zakresie 220 stopni, co gwarantuje, że zobaczą nas inni. Lampkę montuje się na obejmę do sztycy o średnicy od 22 do 32 mm. W razie potrzeby można ją zdjąć. Czas świecenia do 30 godzin. Wodoszczelna. Podsumowanie: ciekawie wyglądający model upiększy każdy typ roweru i zagwarantuje wysoki stopień bezpieczeństwa.

top 3

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej

Filmy

Wybór redakcji

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej
comments powered by Disqus

Informuj mnie o nowych artykułach