Systemy zmiany biegów cz.1

Najpierw powoli…

Dziś jeden bieg mają wyłącznie małe, dziecinne rowery i klasyczne składaki. Wszystkie inne oferują możliwość wyboru przełożeń. Wybór rozwiązania zależy zaś w dużej mierze od tego, gdzie będziemy jeździć. Aby nie wprowadzać zamieszania, proponujemy zacząć przegląd od piast wielobiegowych, w których biegów do wyboru jest najmniej, nikt nie zgubi się więc w gąszczu przełożeń. O pieniądze klientów walczą obecnie systemy nowe i sprawdzone. Czyżby rok 2004 miał być sezonem piast wielobiegowych? Od dawna, czyli od momentu wynalezienia legendarnej konstrukcji Sachsa, Torpedo z 3 biegami, okazało się, że tego typu rozwiązania mają mnóstwo zalet. Przełożenia da się zmieniać na postoju (i w czasie jazdy oczywiście też), a piasty praktycznie nie wymagają serwisowania. Są proste w obsłudze i działają praktycznie przez całe życie roweru. Tylko wysoka waga i ograniczony zakres możliwych do wyboru biegów powodowały dotąd, że nie zdobyły większej popularności. Jednak w sezonie 2004 przepaść między zaawansowanymi napędami z przerzutkami a kołami zębatymi zmniejszyła się po raz kolejny. W obszarze tzw. High-Endu, również cenowego, konsekwentnie na czele pozostaje superpiasta Rohloffa z aż 14 przełożeniami i rozpiętością sięgającą 526%, która śmiało może konkurować z napędami łańcuchowymi. Do poziomu tego zbliża się jednak Shimano z nowym modelem Inter 8, zdecydowanie interesującym w przypadku rowerów do codziennego użytku. Ta 8-biegowa piasta ma rozpiętość przełożeń wynoszącą 307%. Dzięki temu pozwala zdobywać miejskie pagórki, oszczędzając siły pedałujących, a na zjazdach jej najszybsze przełożenie pozwala rozwinąć wystarczającą prędkość. Japończycy powiększyli jednak nie tylko zakres przełożeń. Nowo skonstruowane wspomaganie (serwo) troszczy się o błyskawiczną zmianę. Tak zwany „pusty” obrót korby został zredukowany do 30-10 stopni. Poprzedni model, Inter 7, był zdecydowanie mniej przyjemny w obsłudze, skoki wynosiły aż do 90 stopni. Co ciekawe, w nowym modelu niedostępna jest wersja z hamulcem nożnym, da się go kombinować sez hamulcami typu V i bezobsługowymi rolkowymi. Ciąg dalszy w numerze 5(15)/2004.

top 3

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej

Filmy

Wybór redakcji

Czytaj więcej

Jeździj jak zawodowcy i zabezpiecz swój telefon na rowerze – uchwyt do telefonu na rower marki RokForm

Czytaj więcej
comments powered by Disqus

Informuj mnie o nowych artykułach